Главная » Файлы » Мои файлы |
Українські народні казки. Казка «Про правду і кривду»
[ Скачать с сервера (21.9 Kb) ] | 12.08.2017, 19:02 |
Оголошення теми, мети уроку та їх мотивація. Слово учителя. У кожного народу є свої традиції, свої звичаї, свої духовні ціннос- ті. Ними живе народ, на них виховує своє підростаюче покоління. І від того, якими є ці моральні цінності, залежить те, яким виросте поколін- ня, які вчинки буде здійснювати, про що буде дбати. У кожного з нас ще змалку є вірним супутником народна казка, яку підносили нам на чарівній палітрі мами, бабусі. А вони, у свою чергу, чули їх від своїх бабусь. І так казка передавалася з покоління в поколін- ня, несучи свою неповторність, самобутність, свій яскравий національ- ний колорит. Сьогодні на уроці ми познайомимося з однією з таких ка- зок, на її основі з'ясуємо, що таке народна казка, яка її будова, а також розглянемо види казок. Також виявимо, чого навчають народні казки, на яких моральних рисах вони акцентують увагу читача. 2. Робота у зошитах. Запис дати, теми уроку. 3. Бесіда з учнями за питаннями: • Чим казки відрізняються від інших творів, наприклад, оповідань? • Чи всі події, які відбуваються в казці, є реальними? • Хто є головними героями казок? • Яка будова казки? • То що ж таке, на вашу думку, казка? Учні самостійно формулюють визначення казки. 4. Розповідь — підсумок учителя. Казка — один з основних жанрів народної творчості, розповідний твір, у якому йдеться про вигадані події. Казка має свої особливості будови (зачин, кінцівка, повтори, пов'язані із символікою чисел). Розповідь казки розгорнута, з драматичною напру- гою подій, які закінчуються щасливо, перемогою добра над злом. Поділя- ються на казки про тварин, соціально-побутові та фантастичні. Персонажі казок про тварин уособлюють певні риси характеру, хитра лисиця, недалекий вовк, боязкий заєць, вайлуватий ведмідь. Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змієм, добування предметів з чарівними властивостями (жива вода, меч-кладе- нець, шапка-невидимка). Героям фантастичних казок, таким, як Коти- горошко, Іван — селянський син, притаманна незвичайна сила, кмітли- вість, винахідливість, наполегливість у досягненні мети. У центрі соціально-побутових казок — стосунки між людьми, багат- ство і бідність, чесність і непорядність. працьовитість і неробство, щед- рість і скупість. Соціально-побутові казки, сюжети яких взяті з повсяк- денного життя, зосереджені на морально-етичних проблемах. Героями їх виступають бідний селянин. кмітливий наймит, мудра дівчина, пер- соніфіковані образи — Доля, Щастя, Горе, Правда, Кривда. 5. Робота в зошитах. Запис визначення казки. Будова казки. Види казок. Казка — розповідний твір, переважно невеликий за розміром, у яко- му йдеться про вигадані події. Будова казки: зачин, основна частина кінцівка. Властиві повтори, пов'язані із символікою чисел. Види казок: фантастичні, соціально-побутові та казки про тварин. М. Робота над казкою «Про правду та кривду» 1. Виразне читання казки учнями. 2. Бесіда за текстом казки 1) Як розпочинається казка? Прочитайте зачин. Чи властивий такий за- чин для казок? («Жили колись два брати: один багатий, а другий бід- ний, що не казати...» Такий зачин властивий для багатьох українських казок.) 2) Хто є головними героями твору? (Багатий дядько та його бідний небіж.) 3) Про що засперечалися дядько та його небіж? (Як краще жити: прав- дою чи кривдою.) 4) Чому багатий дядько впевнений в тому, що зараз правди немає, що скрізь панує кривда, а його небіж, незважаючи на свою бідність, впевнений, що за правдою жити легше? 5) Куди вирушили дядько зі своїм небожем? 6) Кого вони зустрічали на своїй дорозі? Які відповіді вони отримували від них? 7) Чому небіж змушений був віддати всю свою худобу дядькові? Як йому жилося після цього? 8) Як ви ставитесь до вчинку дядька, коли він забрав у хлопця всю його худобу? Чи міг би він учинити якось інакше? А як би ви вчинили у да- ному випадку? 9) Що є фантастичним у цьому творі? Знайдіть і зачитайте потрібний уривок? 10) Чого зміг досягти хлопець своїм розумом, сміливістю, розважли- вістю? 11) Яким, на вашу думку, був із хлопця король? З чого це видно? 12) Чи зустрівся дядько зі своїм небожем? Як хлопець поставився до сво- го кривдника? Як би ви вчинили на його місці? 13) Яке запитання поставив король під час зустрічі своєму дядькові? То хто ж виявився правий у суперечці? 14) Чим закінчується казка? Чому з дядьком сталося нещастя? 15) Як ви гадаєте, чого навчає нас ця казка? (Правда завжди переможе кривду, хоча дорога до неї буде важкою та тернистою. Кривдники зав- жди понесуть кару. Жадність і бажання легкої наживи ніколи не при- веде до добра.) 3. Висновок учителя за учнівськими відповідями. Отже, дана казка нас навчає того, що людина повинна завжди жити за правдою. Вона повинна бути її вічним супутником. І лише за допомо- гою правди людина зможе досягти тієї мети, до якої вона прагне. А крив- да, хоча вона ще існує на планеті, ніколи й нікого не доведе до добра. І тому всім людям потрібно прагнути жити за правдою. А коли до цьо- го буде прагнути кожен, і не тільки прагнути, а й чинити відповідно, то на землі рано чи пізно все одно пануватиме правда і справедливість. 4. Робота над розглядом особливостей будови казки. Бесіда. 1) Доведіть, що даний твір — казка. (Невеликий за розміром розповідний твір з елементами фантастичного.) 2) Які елементи фантастичного зустрічаються в казці? (Зустріч з чор- тами, підслуховування їхньої розмови, а потім виконання всіх умов, про які йшла мова у підслуханій розмові, становлення небожа королем.) 3) Яке магічне число зустрічається в даному тексті? Згадайте, в яких епізодах вони наявні? (Три рази запитували, як краще жити; зустріли трьох чоловік; три чорти-слуги; три лиха, які наробили чорти людям; три дерева для того, щоб вгатити греблю; три підводи, щоб привезти ці дерева; царівна одужала через три дні.) 4) Як ви гадаєте, до якого виду слід віднести казку «Про правду та крив- ду»? Доведіть свою думку. (Соціально-побутова казка, тому що геро- ями є люди, які не наділені якимись надзвичайними якостями; розкри-ваються взаємини між людьми.) | |
Просмотров: 619 | Загрузок: 10 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |