Приветствую Вас, Гость! Регистрация RSS
Понедельник, 25.11.2024


Главная » Файлы » Мои файлы

Вісник Академії адвокатури України.
[ Скачать с сервера (1.35 Mb) ] 01.05.2017, 11:39
Планування використання та охоро ни загальнодержавну програму формування

земель в Україні є найважливішою функ- національної екологічної мережі України

цією державного управління у галузі зе- на 2000-2015 роки» від 21 вересня 2000 р.

мель них відносин, що визначає перспек- [18], «Про охорону земель» від 19 червня

тиви раціонального землекористування 2003 р. [21], «Про землеустрій» від 22

і являє собою діяльність уповноважених травня 2003 р. [19], «Про відповідальність

органів державної влади та місцевого са- підприємств, їх об’єднань, установ та орга-

моврядування, яка полягає у створенні нізацій за правопорушення у сфері місто-

та впровадженні перспективних програм будування» від 14 жовтня 1994 р. [15] та ін.

(схем) використання й охорони земельних На підзаконному рівні правові засади

ресурсів з урахуванням екологічних, еко- планування використання та охорони зе-

номічних, історичних, географічних, демо- мель в Україні забезпечують: Основні на-

графічних та інших особливостей конкрет- прями державної політики України у га-

них територій, а також у прийнятті на їх лузі охорони довкілля, використання при-

основі відповідних рішень [4, 495]. родних ресурсів та забезпечення екологіч-

Основу законодавчого регулювання ної безпеки, затверджені постановою Вер-

здійснення планування у сфері земельних ховної Ради України від 5 березня 1998 р.

відносин становлять: Конституція Укра- [11]; Основні напрями земельної реформи

їни від 28 червня 1996 р. (ст. 85, 116) [8], в Україні на 2001—2005 роки, затверджені

Земельний кодекс України від 25 жовтня указом Президента України від 30 травня

2001 р. (ст. 177—180) [5], Закони України 2001 р. [12]; Заходи щодо реалізації Осно-

«Про охорону навколишнього природного вних напрямів земельної реформи в Укра-

середовища» від 25 червня 1991 р. (ст. 6) їні на 2001—2005 роки, затверджені роз-

[22], «Про державні цільові програми» від порядженням Кабінету Міністрів Укра-

18 березня 2004 р. [17], «Про Генеральну їни від 26 вересня 2001 р. [3]; Концепція

схему планування території України» від 7 державної цільової програми розвитку зе-

лютого 2002 р. [16], «Про планування і за- мельних відносин в Україні на період до

будову територій» від 20 квітня 2000 року 2020 року, схвалена розпорядженням Ка-

[23], «Про основи містобудування» від 16 бінету Міністрів України від 17 червня

листопада 1992 р. [20], «Про будівельні 2009 р. [9]; Комплексна програма розви-

норми» від 5 листопада 2009 р. [14], «Про тку меліорації земель і поліпшення еко-

6 © О.М. ковтун, 2010

----------------------- Page 7-----------------------

О.М. Ковтун

логічного стану зрошуваних та осуше- охорони земель [6; 11; 12] дозволяють ви-

них угідь на період до 2010 року, затвер- значити значну прогалину правового ре-

джена постановою Кабінету Міністрів гулювання у цій сфері — відсутність Дер-

України від 16 листопада 2000 р. [6]; Дер- жавної цільової програми розвитку зе-

жавні санітарні правила планування та за- мельних відносин в Україні на період до

будови населених пунктів, затверджені на- 2020 р. (розпорядженням Кабінету Міні-

казом Міністерства охорони здоров’я від стрів України схвалено лише Концепцію

19 червня 1996 року [1]; Порядок здій- державної цільової програми розвитку зе-

снення природно-сільськогосподарського, мельних відносин в Україні на період до

еколого-економічного, протиерозійного та 2020 року (далі — Концепція) [9]).

інших видів районування (зонування) зе- У Концепції зазначається, що на сьо-

мель, затверджений постановою Кабінету годні ситуація щодо володіння, користу-

Міністрів України від 26 травня 2004 р. вання і розпорядження землею залиша-

[13]; Комплексний план заходів щодо ре- ється складною і такою, що вимагає не-

формування земельних відносин, дерегу- відкладного поліпшення. Найгострішими

ляції та подолання корупції у цій сфері на проблемами є: незавершеність процесів

2009 рік, затверджений розпорядженням реформування економічних та правових

Кабінету Міністрів України від 8 квітня відносин власності; недосконалість сис-

2009 р. [7] та ін. теми державного управління у сфері вико-

А.М. Мірошниченко цілком обґрунто- ристання і охорони земель, земельного за-

вано формами планування використання зе- конодавства та інфраструктури ринку зе-

мель називає: 1) розробку та затвердження мель, нерозвинутість автоматизованої сис-

програм використання земель (державних, теми ведення державного земельного када-

регіональних); 2) планування територій; стру, відсутність механізму економічного

3) природно-сільськогосподарське району- стимулювання використання і охорони зе-

вання земель [10, 338]. мель. Роботи із запровадження раціональ-

Наміри та потреби використання окре- ного землекористування проводяться до-

мих територій, визначені у державних про- сить повільно.

грамах економічного і соціального розви- Відсутнє перспективне прогнозування

тку, інших державних програмах, схемах розвитку земельних відносин, не визна-

розвитку галузей економіки, передбачають чена оптимальна модель сільськогоспо-

необхідність значного збільшення тери- дарського землекористування. Низькою за-

торій природоохоронного, рекреаційного, лишається ефективність використання зе-

оздоровчого, історико-культурного призна- мель у сільському господарстві через не-

чення, а також житлової та громадської за- визначеність системи регулювання земель-

будови з підвищенням ефективності вико- них відносин, не завершено введення у по-

ристання земель населених пунктів, скоро- вному обсязі в економічний оборот земель-

чення площі ріллі та виробничих терито- них ділянок та прав на них.

рій (особливо під відкритими розробками, З огляду на зазначене існує нагальна

кар’єрами, шахтами, відповідними спору- потреба у розробленні та прийнятті Дер-

дами транспорту і зв’язку) з передачею ви- жавної цільової програми розвитку земель-

вільнених земель для інших видів викорис- них відносин в Україні на період до 2020

тання [16]. року (далі — Програма).

Програми використання та охорони Метою Програми є визначення та ре-

земель Земельний кодекс поділяє на за- алізація основних напрямів державної по-

гальнодержавні та регіональні (ст. 177— літики, спрямованих на удосконалення зе-

178) [5]. мельних відносин та створення сприятли-

Вищенаведені приклади державних вих умов для сталого розвитку землеко-

програм, що стосуються використання та ристування міських і сільських територій,

7

----------------------- Page 8-----------------------

Вісник Академії адвокатури України число 1(17) 2010.

сприяння розв’язанню екологічних та со- За рішенням Кабінету Міністрів Укра-

ціальних проблем села, розвитку високое- їни можуть розроблятися схеми плану-

фективного конкурентоспроможного сіль- вання окремих частин території Укра-

ськогосподарського виробництва, збере- їни — кількох областей, узбереж Чорного

ження природних цінностей агроландшаф- та Азовського морів, міжнародних тран-

тів [9]. спортних коридорів, прикордонних тери-

Відповідно до законодавства України, торій тощо.

планування територій здійснюється на за- Генеральна схема визначає пріоритети

гальнодержавному, регіональному та міс- та концептуальні вирішення планування

цевому рівні. Так, згідно зі ст. 5 Закону і використання території країни, вдоско-

України «Про планування і забудову те- налення систем розселення та забезпе-

риторій» [23] планування територій на за- чення сталого розвитку населених пунк-

гальнодержавному рівні полягає в розро- тів, розвитку виробничої, соціальної та

бленні Генеральної схеми планування те- інженерно-транспортної інфраструктури,

риторії України (далі — Генеральна схема), формування національної екологічної ме-

якою передбачається раціональне викорис- режі.

тання території України, створення та під- Використання території України харак-

тримання повноцінного життєвого середо- теризується значними диспропорціями, зо-

вища, охорони довкілля, охорони здоров’я крема:

населення, охорони пам’яток історії та – надзвичайно високим, економіч-

культури, визначення державних пріорите- но та екологічно необґрунтованим

тів розвитку систем розселення, виробни- рівнем господарського (передусім

чої, соціальної та інженерно-транспортної — сільськогосподарського) осво-

інфраструктури. єння території;

Генеральна схема повинна містити: – значними площами та низькою

– аналіз стану використання терито- щільністю забудови виробничих

рії України та функціонування сис- територій;

тем розселення; – нераціональним розміщенням

– аналіз намірів та потреб викорис- вироб ничих та житлових терито-

тання окремих територій, визна- рій;

чених у загальнодержавних про- – малою часткою територій при-

грамах соціального, економічно- родоохоронного, рекреацій ного,

го розвитку, інших державних про- оздоров чого, історико-культурного

грамах, схемах розвитку галузей призначення;

економіки; – наявністю значних територій, ви-

– аналіз санітарно-епіде міологіч но- користання яких законодавчо об-

го та екологічного стану регіонів межується та вимагає спеціаль-

і реалізації відповідних цільових ного охоронного режиму госпо-

програм, а також аналіз заходів, дарювання (територія радіацій-

спрямованих на поліпшення стану ного забруднення внаслідок ава-

довкілля; рії на Чорнобильській АЕС,

– аналіз диспропорцій використання санітарно-захисні та охоронні

територій; зони підприємств промисловос-

– визначення територій за видами ті, транспорту та зв’язку, об’єкти

переважного використання; природно-запо відного фонду та

– напрями вдосконалення систем історико-культурного призна-

розселення та сталого розвитку на- чення, курорти, річки, моря, озера,

селених пунктів; водосховища та інші водой ми, во-

– комплекс заходів по її реалізації. дозабори);

8

----------------------- Page 9-----------------------

О.М. Ковтун

– територіальною невідповідніс- – недостатній рівень розвитку соці-

тю розміщення водоємних вироб- альної та інженерно-транспортної

ництв місцевим водним ресурсам. інфраструктури населених пунк-

Санітарно-епідемічний та екологічний тів.

стан території України, рівень природно- Основною причиною цих недоліків є

техногенної безпеки характеризується: відсутність науково обґрунтованої загаль-

– деформованою структурою госпо- нодержавної стратегії ефективного вико-

дарського комплексу при перева- ристання території країни [16].

жанні виробництв з ресурсозатрат- Відповідно до ст. 7 Закону України

ними, екологічно небезпечними «Про планування і забудову територій»

технологіями та значним зношен- [23] планування територій на регіональ-

ням основних фондів; ному рівні полягає у розробленні та затвер-

– високим рівнем забруднення на- дженні схем планування територій Авто-

вколишнього природного середо- номної Республіки Крим, областей, райо-

вища багатьох регіонів, недостат- нів, регулюванні використання їх терито-

нім розвитком екологічної інфра- рій, ухваленні та реалізації відповідних рі-

структури; шень про дотримання містобудівної доку-

– наявністю значних територій, що ментації відповідно до закону.

зазнають постійного впливу небез- Верховна Рада Автономної Республіки

печних геологічних процесів. Крим, обласні, районні ради в межах своїх

Внаслідок цього територія України від- повноважень приймають рішення про роз-

значається надмірним техногенним наван- роблення схем планування територій від-

таженням на довкілля, високим ступенем повідних адміністративно-територіальних

його забруднення та природно-техногенної одиниць, а також їх окремих частин.

небезпеки. У схемах планування територій на регі-

До недоліків функціонування систем ональному рівні визначаються заходи реа-

розселення належать: лізації державної політики та враховуються

– неузгодженість соціального, еко- державні інтереси під час планування цих

номічного, містобудівного та еко- територій, їх історичні, економічні, еколо-

логічного аспектів розвитку насе- гічні, географічні і демографічні особли-

лених пунктів та прилеглих тери- вості, етнічні та культурні традиції.

торій; Планування територій на місцевому

– надмірна концентрація населення і рівні згідно зі ст. 10 Закону України «Про

виробництва у великих містах; планування і забудову територій» забезпе-

– уповільнений розвиток більшості чується відповідними місцевими радами

середніх і малих міст, селищ та сіл; та їх виконавчими органами, Київською та

– ексцентричне територіальне розта- Севастопольською міськими державними

шування більшості обласних цен- адміністраціями відповідно до їх повнова-

трів, недостатній розвиток у цен- жень, визначених законом, і полягає у роз-

трах внутрішньообласних систем робленні та затвердженні генеральних пла-

розселення (особливо міжрайон- нів населених пунктів, схем планування те-

них, районних) об’єктів соціально- риторій на місцевому рівні та іншої місто-

культурного обслуговування на- будівної документації, регулюванні вико-

селення прилеглих територій та ристання їх територій, ухваленні та реалі-

транспортних зв’язків, що не дає зації відповідних рішень про дотримання

змоги забезпечити створення для містобудівної документації.

кожного громадянина (незалежно Розроблення, погодження та експер-

від місця його проживання) рівних тиза містобудівної документації прова-

умов доступності до цих об’єктів; дяться згідно з встановленими держав-

9

----------------------- Page 10-----------------------

Вісник Академії адвокатури України число 1(17) 2010.

ними стандартами, нормами та правилами кону України «Про зонування земель» є

в порядку, визначеному законодавством. сьогодні нагальною необхідністю, зважа-

Містобудівна документація затверджу- ючи на те, що авторитетні юристи-науковці

ється відповідною місцевою радою з ви- (зокрема, В.М. Єрмоленко) вважають за

значенням строку її дії та переліку раніше доцільне цільове призначення землі замі-

прийнятих рішень, що втрачають чинність, нити принципом зонування, який набуває

а також тих рішень, до яких необхідно вне- все більшого розповсюдження у розвину-

сти відповідні зміни. тих зарубіжних країнах [2, 28].

Зміни до містобудівної документації Отже, дослідження правових засад

вносяться рішенням ради, яка затвердила планування використання та охорони зе-

містобудівну документацію, після пого- мель в Україні дозволило визначити деякі

дження з відповідним спеціально уповно- прогалини правового регулювання у цій

важеним органом з питань містобудування сфері, найбільш вагомими з яких є відсут-

та архітектури. ність Державної цільової програми розви-

Різновидом територіального плану- тку земельних відносин в Україні на пе-

вання є зонування земель, що здійснюється ріод до 2020 р. та Закону України «Про зо-

в межах населених пунктів. Ч. 3 ст. 180 Зе- нування земель», що мають стати важли-

мельного кодексу України зазначає, що зо- вими елементами системи правового регу-

нування земель здійснюється відповідно лювання засад планування використання

до закону. Отже, розробка та прийняття За- та охорони земель.

Список літератури:

1. Державні санітарні правила планування та забудови населених пунктів. Затвер-

джено наказом Міністерства охорони здоров’я від 19 червня 1996 року // www.rada.gov.ua

2. Єрмоленко В.М. Проблемні питання цільового призначення земель / В.М. Єрмо-

ленко // Актуальні проблеми правового забезпечення екологічної безпеки, використання

та охорони природних ресурсів. Матеріали міжнародної науково-практичної конференції,

9—10 жовтня 2009 року / за заг. ред. А.П. Гетьмана, М.В. Шульги. — Харків: Національна

юридична академія України ім. Ярослава Мудрого, 2009.

3. Заходи щодо реалізації Основних напрямів земельної реформи в Україні на 2001—

2005 роки. Затверджено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001

року // Офіційний вісник України. — 2001. — № 39. — Ст. 1775.

4. Земельне право України: підручник / за ред. О.О. Погрібного та І. І. Каракаша. —

Вид. 2, перероб. і доп. — К.: Істина, 2009. — 600 с.

5. Земельний кодекс України від 25 жовтня 2001 року // Офіційний вісник України. —

2001. — № 46. — Ст. 2038.

6. Комплексна програма розвитку меліорації земель і поліпшення екологічного стану

зрошуваних та осушених угідь на період до 2010 р. Затверджено постановою Кабінету

Міністрів України від 16 листопада 2000 року // Офіційний вісник України. — 2000. —

№ 46. — Ст. 2003.

7. Комплексний план заходів щодо реформування земельних відносин, дерегуляції та

подолання корупції у цій сфері на 2009 рік. Затверджено розпорядженням Кабінету Міні-

стрів України від 8 квітня 2009 року // Урядовий кур’єр. — 2009. — 10 червня. — № 101.

8. Конституція України від 28 червня 1996 року // Відомості Верховної Ради Укра-

їни. — 1996. — № 30. — Ст. 141.

9. Концепція державної цільової програми розвитку земельних відносин в Україні на

період до 2020 року. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 17 червня

2009 р. // Офіційний вісник України. — 2001. — № 51. — Ст. 1760.

10

----------------------- Page 11-----------------------

О.М. Ковтун

10. Мірошниченко А.М. Земельне право України: підручник / А.М. Мірошниченко —

К.: Алерта; КНТ; ЦУЛ, 2009. — 712 с.

11. Основні напрями державної політики України у галузі охорони довкілля, вико-

ристання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки. Затверджено поста-

новою Верховної Ради України від 5 березня 1998 року // Вісник Верховної Ради Укра-

їни. — 1998. — №38—39. — Ст. 248.

12. Основні напрями земельної реформи в Україні на 2001—2005 роки. Затверджено

Указом Президента України від 30 травня 2001 року // Офіційний вісник України. — 2001.

— № 22. — Ст. 986.

13. Порядок здійснення природно-сільськогосподарського, еколого-економічного, про-

тиерозійного та інших видів районування (зонування) земель. Затверджено постановою

Кабінету Міністрів України від 26 травня 2004 року // Офіційний вісник України. — 2004.

— № 21. — Ст. 1429.

14. Про будівельні норми. Закон України від 5 листопада 2009 року // Урядовий кур’єр.

— 2009. — 9 грудня. — № 229.

15. Про відповідальність підприємств, їх об'єднань, установ та організацій за право-

порушення у сфері містобудування. Закон України від 14 жовтня 1994 року // Вісник Вер-

ховної Ради України. — 1994. — № 46. — Ст. 411.

16. Про Генеральну схему планування території України. Закон України від 7 лютого

2002 року // Вісник Верховної Ради України. — 2002. — № 30. — Ст. 204.

17. Про державні цільові програми. Закон України від 18 березня 2004 року // Вісник

Верховної Ради України. — 2004. — № 25. — Ст. 352.

18. Про загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі

України на 2000—2015 роки. Закон України від 21 вересня 2000 року // Офіційний вісник

України. — 2000. — № 43. — Ст. 1817.

19. Про землеустрій. Закон України від 22 травня 2003 року // Вісник Верховної Ради

України. — 2003. — № 36. — Ст. 282.

20. Про основи містобудування. Закон України від 16 листопада 1992 року // Вісник

Верховної Ради України. — 1992. — № 52. — Ст. 683.

21. Про охорону земель. Закон України від 19 червня 2003 року // Вісник Верховної

Ради України. — 2003. — № 39. — Ст. 349.

22. Про охорону навколишнього природного середовища. Закон України від 25 червня

1991 року // Вісник Верховної Ради України. — 1991. — № 41. — Ст. 546.

23. Про планування і забудову територій. Закон України від 20 квітня 2000 року // Ві-

сник Верховної Ради України. — 2000. — № 31. — Ст. 250.

резЮМе

Статья посвящена исследованию правовых основ планирования использования и

охраны земель в Украине. Автором выделяются и исследуются элементы системы пра-

вового регулирования в этой сфере, анализируются проблемы.

SUMMARY

The article is devoted research of legal frameworks of planning of the use and guard of

earths in Ukraine. Selected an author and probed elements of the system of the legal adjusting

in this sphere, problems are analysed.

рекомендовано кафедрою кримінального

та адміністративного права

Подано 22.01.10

11

----------------------- Page 12-----------------------

Вісник Академії адвокатури України число 1(17) 2010.

Є.О. ЮрченКО,

кандидат політичних наук

(національний педагогічний університет

ім. М.П. Драгоманова)

Політичне конСультувАння

у вибоРчому ПРоцеСі:

Світовий доСвід

тА укРАїнСькА ПРАктикА

Ключові слова: виборча кампанія, виборча технологія, політичний маркетинг,

політичний лідер, політичне консультування.

На сьогодні організація і проведення ших консультантів і менеджерів не обмеж-

виборчих кампаній є сферою діяльності увалася. Тим більше, що за всієї інновацій-

професіоналів — людей, які спеціалізу- ності свого підходу вони спиралися на чи-

ються на виборчих технологіях та воло- малий досвід консультаційно-аналітичної

діють відповідними знаннями, вміннями роботи, накопичений провідними політич-

і навичками. Якщо термін «виборчі тех- ними партіями США, — Республіканською

нології» можна вважати вже усталеним в і Демократичною.

плані визначення, то відносно назви про- У Центральному апараті республікан-

фесії спеціалістів у даній сфері цього ска- ців вже в 1936 р. була налагоджена служба

зати не можна. Їх називають політичними зв’язків з громадськістю, а демократи ще

технологами, політичними консультан- на початку століття ввели в своїй штаб-

тами, електоральними менеджерами тощо. квартирі посаду прес-секретаря. Слід за-

Власне політологи, коментуючи термін значити, що перші політичні консультанти

«політичний консультант», зазначають, що були людьми політично ангажованими і

консультант — це не професія, а роль, яку працювали не тільки за матеріальну винаго-

відіграє в команді професіонал [1, 27]. роду, але і через свої політичні переконання.

Не дивлячись на інтенсивний розвиток Політичне консультування активізува-

політичного консалтингу, дослідники не лось вже після Другої світової війни. Цен-

приділяли належної уваги цій проблема- тральні апарати партій поступово перетво-

тиці. Їх інтерес був прикутий до чинників, рювалися на справжні сервісні підприєм-

що впливають на прийняття виборцями рі- ства. Зокрема, вони надавали такі послуги,

шень в ході голосування. як всебічна допомога в розробці бюджету

Загалом, історія професійного полі- виборчої кампанії і формування команди

тичного консультування в США поча- кандидата, підготовка різноманітних агіта-

лася в 1930-ті роки. і спочатку асоціюва- ційних матеріалів і заходів, підготовка ка-

лась з проведенням видовищних електо- дрів для професійного проведення вибор-

ральних заходів. Перша спеціалізована чих кампаній шляхом короткострокового

фірма консультантів з виборів була ство- навчання виборчим технологіям партійних

рена в 1933 р. американцями К. Уайтеке- активістів тощо.

ром і Л. Бакстером. Проте постановкою Служби політичного менеджменту і

передвиборних спектаклів діяльність пер- маркетингу створюються не в самих пар-

12 © Є.О. Юрченко, 2010

----------------------- Page 13-----------------------

Є.О. Юрченко

тіях, а при них, або навіть функціонують як тання кількості проблемних питань та кор-

незалежні структури з обслуговування ви- поративне адвокатування;

борчих кампаній самих різних політичних 4) до певної міри цей розвиток пере-

сил. Саме остання з відзначених тенденцій буватиме під впливом застосування все

є найбільш стійкою і характеризує сучасний більш витончених технологій політичної

етап розвитку політичного консультування. комунікації;
Категория: Мои файлы | Добавил: opteuropa | Теги: планування територій, районування земель, програма використання земель, генеральна схема планування., охорона земель
Просмотров: 447 | Загрузок: 12 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Украина онлайн

Рейтинг@Mail.ru

подать объявление бесплатно