Приветствую Вас, Гость! Регистрация RSS
Понедельник, 25.11.2024


Главная » Файлы » Мои файлы

Леся Українка: крики її серця, невиспіване горе і невщухаюча «тридцятилітня війна»
[ Скачать с сервера (38.6 Kb) ] 04.04.2017, 00:30
Тема: Леся Українка: крики її серця, невиспіване горе і невщухаюча «тридцятилітня війна».
Мета: ознайомити учнів з віхами життєвого шляху Лесі Українки; розвинути в учнях уміння визначати роль родини, оточення та самоосвіти у формуванні її світобачення; розвинути навички самостійної роботи з літературними джерелами; оцінити вагомість постаті Лесі Українки в українській літературі та культурі; сформувати в учнів образ непересічного діяча літературного процесу і митця з індивідуальним світобаченням; ознайомити учнів з рисами неоромантизму; навчити учнів бачити риси неоромантизму в творчості Лесі Українки; виховувати в учнях зацікавленість творчим доробком поетеси.
Тип: урок засвоєння нових знань і розвиток на їх основі умінь і навичок.
Вид: урок-лекція (з елементами бесіди).
Епіграф: «…Се хвора, слабосила дівчина – трохи чи не одинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну. Але проте вона дівчина, у неї є м’яке жіноче серце…» (І. Франко)
Хід уроку:
І. Мотиваційний етап, забезпечення емоційної готовності до уроку:
Вступне слово вчителя: Доброго дня! Епіграфом нашого уроку сьогодні будуть слова Івана Яковича Франка: «…Се хвора, слабосила дівчина – трохи чи не одинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну. Але проте вона дівчина, у неї є м’яке жіноче серце…» Ви напевно уже здогадалися, про кого йтиме мова. Звичайно, вона одна з небагатьох в українській літературі, котра може «крізь сльози сміятись», «серед лиха співати пісні», сподіватись, хоч і без надії, змагатись за нове життя і, водночас, співати про весну, мріяти про любов. Отож, тема уроку: Леся Українка: крики її серця, невиспіване горе і невщухаюча «тридцятилітня війна».
ІІ. Зміст уроку:
Учитель: Життєвий шлях поетеси нелегкий, але він сформував її як першорядного митця, як душу, яка, за словами Єфремова, повна і віри, і зневір’я, надії і розпачу. Вона вміла дошкулити ворога своїм дужим словом, вдихнути бадьорість і волю до активності, вміла і просто зачепити натхненною піснею щоденні струни в душі людській. Отож, поговоримо сьогодні про основні моменти життя Лесі Українки та визначимо ключові риси напряму неоромантизм. Оскільки творчість Лесі Українки вивчалася вами раніше, я сподіваюсь на співпрацю у розгляді теми.
Бесіда з учнями (учні розглядають світлини у підручнику, вчитель доповнює відповіді учнів цікавою інформацією, цитатами):
Учитель: Назвіть справжнє ім’я Лесі Українки та розкажіть історію її псевдоніма.
Учень: Справжнє ім’я Лесі Українки - Лариса Петрівна Косач (за чоловіком Квітка). Псевдонім її – це геонім.
Учитель: Дійсно, Микола Зеров писав: «Леся – зменшене ім’я, яким звали її в родинному крузі, Українка – територіальна вказівка, цілком природна й доцільна в галицькому часописі».
Де, коли, у якій родині народилася майбутня поетеса? У якому середовищі вона зростала? Як сім’я і родинні стосунки вплинули на становлення Лесі Українки-поета? Розкажіть про освіта Лесі Українки, її захоплення.
Учень: Народилася майбутня поетеса 25 лютого 1871 року у м. Звягелі (нині Новоград-Волинський) у висококультурній дворянській родині, що з небагатьма іншими становила основу інтелігентного українського громадянства свого часу.
Батько, Петро Антонович Косач, юрист за освітою, випускник Київського університету, був людиною гострого розуму, широких прогресивних поглядів. Він близько спілкувався з Лисенком, Драгомановим, сестру якого покохав, і вона стала його дружиною. 1866 року його відрядили до Луцька, згодом сім’я переїхала в с. Колодяжне.
Всім своїм шістьом дітям Косачі дали вищу освіту, Леся отримала ґрунтовну приватну. Дбаючи про всебічний розвиток дітей, відповідне спілкування, батько запрошує на літо у маєток молодь. Петро Антонович дуже піклувався про «милую мою Лесичку», як він часто її називав. Для неї, її творчого усамітнення він побудував маленький білий будиночок у Колодяжному.
Учитель: А що ви пам’ятаєте про матір Лариси Петрівни?
Учень: Мати, Ольга Петрівна Косач, у дівоцтві Драгоманова (літературний псевдонім – Олена Пчілка) – письменниця, етнограф, фольклорист, мистецтвознавець, видавець, член-кореспондент АН. Вона взяла виховання дітей у свої руки і повела його цілком по-українськи.
Учитель: Дійсно, це так. Вона говорила: «В дітей мені хотілося перелити всю душу й думки – і з певністю можу сказати, що мені се удалося… Не знаю, чи стали б Леся й Михайло українськими літераторами, коли б не я… Власне, я «наважила» і завше окружала дітей такими обставинами, щоб українська мова була їм найближчою, щоб вони змалу пізнавали її якнайбільше». Певно від матері передався Лесі хист до вивчення іноземних мов (володіла 10-ма). У 4 роки – читала, у 5 – грала на фортепіано. Під впливом матері у великій мірі сформувалася і літературна мова Лесі Українки: саме зі школи О. П. вона винесла уважність до народної фразеології і синтаксис, лексичні скарби і прагнення обходитися ресурсами народного словника, обережність в уживанні новотворів.
Послухайте її поезію «МІ. Колискова», спробуйте вловити фольклорні мотиви. Пам’ятайте про настроєвість народних колискових пісень, про постійні епітети, які у них зазвичай використовуються.
Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас.
Спи ж ти, малесенький,
Пізній-бо час.

Любо ти спатимеш,
Поки не знатимеш,
Що то печаль;
Хутко прийматимеш
Лихо та жаль.

Тяжка годинонько!
Гірка хвилинонько!
Лихо не спить…
Леле, дитинонько!
Жить – сльози лить.
(Українка Леся. Поезія. Драматичні твори. – К.: Наук. Думка, 2001 – С. 8-9.)

Ця поезія з циклу «Сім струн», який присвячений дядькові Михайлові. Хто пам’ятає, про кого йдеться?
Учень: Дядько, Михайло Драгоманов, - історик і публіцист, громадський і культурний діяч, був змушений емігрувати до Болгарії, де працював професором Софійського університету.
Учитель: Крім того, дядько був близьким Лесі. Старицька-Черняхівська згадувала: «…Пробування у М. П. Драгоманова ще зміцнило Лесину освіту і поширило її світогляд. Взагалі вже у ті молоді роки Леся була глибоко освіченою і щиро інтелігентною людиною. Та недовго користувалася Леся порадами і вказівками свого дядька. Смерть його тяжко вразила Лесю і лишила глибокий карбіж на її серці».
Отже, духовна аура, в якій зростала і формувалась поетеса, була надзвичайно багата і сприятлива для початку творчості. Серед друзів родини – М. Старицький, М. Лисенко, І. Франко. Неабияке місце серед джерел впливу на особистість поетеси посідала і сповнена ніжної краси волинська природа, зелене Полісся, що так феєрично ожило згодом у «Лісовій пісні». Чарівний, фантастично-меланхолійний образ рідного краю супроводжуватиме поетесу протягом усього життя. На підтвердження послухайте поезію «Прощай, Волинь!» (Українка Леся. Поезія. Драматичні твори. – К.: Наук. Думка, 2001 – С. 17-18) із циклу «Подорож до моря», присвяченого сім’ї Комарова, громадського і літературного діяча.

Прощай, Волинь! прощай, рідний куточок!
Мене від тебе доленька жене,
Немов од дерева одірваний листочок…
І мчить залізний велетень мене.
Передо мною килими чудові
Натура стеле – темнії луги,
Славути красної бори соснові
І Случі рідної веселі береги.
Снується краєвидів плетениця,
Розтопленим сріблом блищать річки, –
То ж матінка-натура чарівниця
Розмотує свої стобарвнії нитки.
Дійсно, природа рідного краю була для поетеси тим джерелом, з якого вона черпала натхнення і сили.
Та найбільше значення мала для Лесі, мабуть, література, якою жила й дихала, яку засвоювала з ранніх років, і в міру опанування мовами – в оригіналах. Навіть дитячі забави молодих Косачів, як свідчили друзі й рідні, мали літературний характер. Важливо, що Леся Українка добре знала українську історію. Вона написала підручник з історії для молодшої сестри. Про які ще захоплення Лесі українки ви знаєте?
Учень: Живила, формувала естетичні смаки молодої поетеси і музика. Маючи тонкий музичний слух, вона із захопленням вчиться грі на фортепіано, імпровізує власні музичні твори, мріє стати піаністкою…
Учитель: Дійсно, ця любов відбита у поезії «До мого фортепіано» (1890). Ось послухайте:
До мого фортепіано
Елегія
Мій давній друже! мушу я з тобою
Розстатися надовго… Жаль мені!
З тобою звикла я ділитися журбою,
Вповідувать думки веселі і сумні.
То ж при тобі, мій друже давній, вірний,
Пройшло життя дитячеє моє.
Як сяду при тобі я в час вечірній,
Багато спогадів тоді встає!
Картина повстає: зібравсь гурточок,
Провадить речі, і співа, й гука,
На клавішах твоїх швидкий, гучний таночок
Чиясь весела виграва рука.
Та хто се плаче там, в другій хатині?
Чиє ридання стримане, тяжке?..
Несила тугу крить такій малій дитині,
Здавило серце почуття гірке.
Чого я плакала тоді, чого ридала?
Тоді ж кругом так весело було…
Ох, певне, лихо серцем почувала,
Що на мене, мов хмара грізна, йшло!
Коли я смуток свій на струни клала,
З’являлась ціла зграя красних мрій,
Веселкою моя надія грала,
Далеко линув думок легкий рій.
Розстаємось надовго ми з тобою!
Зостанешся ти в самоті німій,
А я не матиму де дітися з журбою…
Прощай же, давній, любий друже мій!
Категория: Мои файлы | Добавил: opteuropa | Теги: для 10-го класу, Леся Українка: крики її серця, скачать безплатно, невиспіване горе і невщухаюча «трид
Просмотров: 685 | Загрузок: 13 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Украина онлайн

Рейтинг@Mail.ru

подать объявление бесплатно