Главная » Файлы » Мои файлы |
Домашній арешт
[ Скачать с сервера (23.3 Kb) ] | 03.09.2017, 10:13 |
Грабарчук Олена Київський національний університет імені Тараса Шевченка 3 група 1 курс магістратури Домашній арешт за новим Кримінально процесуальним кодексом України Аналізуючи новий Кримінально-процесуальний кодекс, слід особливо відзначити зміни до інституту заходів забезпечення кримінального провадження. Особливо позитивним є заровадження особливої процедури погоджень застосування всіх запобіжних заходів та запровадження нових запобіжних заходів, а саме особистого зобов’язання та домашнього арешту. Зазначені зміни є дуже прогресивними, оскільки, зокрема, запровадження запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту, дозволить зменшити використання найсуворішого запобіжного заходу – тримання під вартою, до частого застосування якого були змушені ... , що призвело до того, що при в 2011 році до біля 8000 осіб, які вчинили злочини середньої тяжкості, було застововано запобіжний захід тримання під вартою. У випадках певного перешкоджання об’єктивному розслідуванню або неможливості підтвердження платоспроможності для обрання щодо них запобіжного заходу у вигляді застави не було іншого дієвого запобіжного заходу. Проте із запровадженням домашнього зявилася можливість застосовувати цей вид запобіжного заходу, коли застава є надто м’яким запобіжним заходом, а тримання під вартою – надто суворим. Неможливо недооцінити актульність зазначеної теми з набранням чинності нового Кримінально-процесуального кодексу, в якому передбачено запровадження домашнього арешту як нового запобіжного заходу. Досить багато вчених займалися дослідженням цього інституту, зокрема Б.Б.Булатов, С.І. Віктовський, О.Ф. Кістяковський, О.П. Кучинська, Ю.Г. Овчинніков, М.С. Строгович. Відповідно до чинного законодавства, домашній арешт полягає в забороні підозрюваному, обвинуваченому залишати житло цілодобово або у певний період доби. Домашній арешт може бути застосовано до особи, яка підозрюється або обвинувачується у вчиненні злочину, за вчинення якого законом передбачено покарання у виді позбавлення волі. Ухвала про обрання запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту передається для виконання органу внутрішніх справ за місцем проживання підозрюваного,обвинуваченого. Строк дії ухвали слідчого судді про тримання особи під домашнім арештом не може перевищувати двох місяців. У разі необхідності строк тримання особи під домашнім арештом може бути продовжений за клопотанням прокурора в межах строку досудового розслідування. Сукупний строк тримання особи під домашнім арештом під час досудового розслідування не може перевищувати шести місяців. Закріплення граничних строків застосуввння цього запобіжного тзаходу є безперечно позитивним, адже це стимулюватиме правоохоронні органи провести досудове розслідування в стислі строки. Із запровадженням домашнього арешту буде розвантажено ізолятори тимчасового тримання та слідчі ізолятори. Також цей запобіжний захід дозволить підозрюваним (обвинуваченим) особам проживати в звичній для себе обстановці, підтримувати соціальні зв’язки, займатися своїми захопленнями, продовжувати працювати та утримувати своїх рідних. Зважаючи на це, застосування зазначеного запобіжного заходу щодо неповнолітніх та групи осіб з особливими потребами, перебування яких під вартою є небажаним – осіб, які стрждають на певні хвороби, мають на утриманні неповнолітніх дітей та осіб похилого віку. Проте є й певні недоліки та складнощі, на які можна наштовхнутися із запровадженням домашнього арешту. Застосовуючи цей запобіжний захід, суддя має керуватися ст. 178 КПК, де зазначено підстави, що мають враховуватися при обранні запобіжного заходу. Викликає занепокоєння оціночні ознаки, що містяться у зазначеній статті, зокрема міцність соціальних зв’язків у місці проживання, репутація підозрюваного, вагомість наявних доказів. Дивним є те, що законодавець не розмістив підстави, які беззаперечно мають бути враховані під час ухвалення такого заходу, це, наприклад, наявність квартири чи іншого приміщення для проживання. Іншим аспектом є запровадження використання засобів електронного контролю. Засоби електронного контролю будуть застосовуватись в порядку, визначеному МВС України, який викладений в тексті наказу № 696 від 09.08.2012 р. Згідно з цим наказом, спеціальний електронний пристрій у формі браслета, має назву «персональний трекер», який буде подавати сигнал про місце знаходження підозрюваного чи обвинуваченого на сервер моніторингу в місцевому відділі органа внутрішніх справ. Сутність цього пристрою полягає у його закріпленні на тілі особи, який даватиме змогу відслідковувати й фіксувати його місцезнаходження. Цей пристрій буде захищений від самостійного знімання, пошкодження або іншого втручання в його роботу. У разі вченення особою дій з метою ухилення від контролю це буде підставою для зміни запобіжного заходу на тримання під вартою. Кошти на закупівлю електронних засобів контролю виділено з бюджету і нині здійснюється закупівля браслетів. Поки цього не буде зроблено, а також не будуть проведені навчання щодо використання зазначеної техніки, застосування домашнього арешту буде утруднене, проте, оскільки оперативні співробітники можуть прийти додому та перевірити чи знаходиться людина вдома і скласти відповідні документи, доведеться контролювати виконання даного запобіжного заходу людськими ресурсами. Треба відзначити, що державни витрати на це становлять біля 32 млн. гривень, проте з запровадженням нового запобіжного заходу вбачається подальша економія Держбюджету за рухунок скорочення витрат на доставлення осіб з місць тримання під вартою та коштів, на тримання під вартою, завдяки тому, що для бігатьох підозрюваних (обвинувачених) осіб можна буде застосовувати домашній арешт замість тримання під вартою. В МВС України створено робочу групу яка займається розробленням механізму застосування електронних засобів контролю. Хоча за чинним законодавством, нагляд за дотриманням обмежень чи заборон покладається на органи МВС, проте це питання є дискусійним. Кучинська О.П. зазначає, що нагляд за особами, до яких застосовано домашній арешт, мають співробітники державної виконавяої служби. На її думку, саме в структурі державної виконавчої служби необхідно створити спеціальні підрозділи, які б здійснювали контроль за виконанням цього запобіжного заходу. Підсумовуючи, слід сказати, що запровадження домашнього арешту новим Кримінально-процесуальним кодексом наблизить наше законодавс | |
Просмотров: 510 | Загрузок: 8 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |