Главная » Файлы » Контрольные работы » Контрольные работы |
Статистичне право
[ Скачать с сервера (76.5 Kb) ] | 02.08.2017, 12:19 |
Тема 15: Статистичне право: правовоі основи організації статистики (5год.) Лекція 1 ( 2 год.). Проблемно-орієнтована, оглядова з питань визначених у навчальній програмі. Консольні питання, ключові поняття: 1) Державна статистика як вид інформаційної діяльності. Стати́стика — наука, яка вивчає методи кількісного охоплення і дослідження масових, зокрема суспільних, явищ і процесів, а також власне кількісний облік масових явищ, зокрема, облік в якій-небудь галузі господарства, суспільного життя, що здійснюється методами цієї науки, а також дані цього обліку. Статистика вивчає кількісну сторону масових явищ і процесів у нерозривному зв'язку з їх якісною стороною. Статистика поділяється на математичну та прикладну. Прикладну статистика поділяють по галузях на демографічну, економічну, фінансову, соціальну, санітарну, судову, біологічну, технічну тощо. Слово «статистика» походить від латинського status — стан справ. У науку термін «статистика» ввів німецький учений Готфрід Ахенвалль в 1746 році, запропонувавши замінити назву курсу «Державознавство», що викладалося в університетах Німеччини, на «Статистику», поклавши тим самим початок розвитку статистики як науки й навчальної дисципліни. Незважаючи на це, статистичний облік вівся набагато раніше: проводилися переписи населення в Древньому Китаю, здійснювалося порівняння військового потенціалу держав, вівся облік майна громадян в Древньому Римі і т. п. В XX столітті статистику часто розглядають насамперед як самостійну наукову дисципліну. Статистика є сукупність методів і принципів, згідно з якими проводиться збір, аналіз, порівняння, подання й інтерпретація числових даних. В 1954 р. академік АН УРСР Б. В. Гнеденко дав наступне визначення: «Статистика складається із трьох розділів: 1) збір статистичних відомостей, тобто відомостей, що характеризують окремі одиниці яких-небудь масових сукупностей; 2) статистичне дослідження отриманих даних, що полягає в з'ясуванні тих закономірностей, які можуть бути встановлені на основі даних масового спостереження; 3) розробка прийомів статистичного спостереження й аналізу статистичних даних. Останній розділ, власне, і становить зміст математичної статистики»/ Термін «статистика» вживають ще у двох значеннях. По-перше, у побуті під «статистикою» часто розуміють набір кількісних даних про яке-небудь явище або процес. По-друге, статистикою називають функцію від результатів спостережень, використовувану для оцінки характеристик і параметрів розподілів і перевірки гіпотез. У Законі України "Про державну статистику" у ст. 1 зазначається, що державна статистика - це централізована система збирання, опрацювання, аналізу, поширення, збереження, захисту та використання статистичної інформації, а державна статистична діяльність - сукупність заходів пов'язаних з проведенням державних статистичних спостережень і наданням інформаційних послуг, спрямована на збирання, опрацювання, аналіз, поширення, збереження, захист і використання статистичної інформації, забезпечення її достовірності, а також удосконалення статистичної методології. 2) Системні складові правовідносин щодо державної статистики. Система державної статистики України покликана забеспечити органи державної влади, громадські об'єднання, науково-дослідні організації, засоби массової інформації і громадян достовірною і своєчасною статистичною інформацією, на основі правових наукових принципів організації збору, обробки та розповсюдження цієї інформації. Правовою основою державної статистичної діяльності є Конституція України, Закон України “Про державну статистику”, інші закони України та нормативно-правові акти, які регулюють відносини в галузі статистики, інформації, інформатизації, науково-технічної діяльності, стандартизації, а також міжнародні договори України в галузі статистики, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України. Відносини органів державної статистики з респондентами та користувачами, у тому числі з державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними особами, що провадять діяльність, пов'язану із збиранням та використанням адміністративних даних, базуються на принципах забезпечення надійності, об'єктивності та конфіденційності статистичної інформації, оптимізації витрат на її складання та відкритості статистичної методології, що передбачає: 1) моніторинг та оптимізацію звітного навантаження на респондентів; 2) здійснення органами державної статистики заходів, спрямованих на підвищення довіри респондентів, з метою забезпечення збирання надійної та об'єктивної статистичної інформації; 3) заохочення респондентів до участі у визначених Кабінетом Міністрів України державних вибіркових обстеженнях фізичних осіб або сукупностей таких осіб, а також у вибіркових обстеженнях фізичних осіб або сукупностей таких осіб, що проводять органи державної статистики за рахунок коштів замовників, шляхом виплати їм грошової компенсації за витрату часу, пов'язану з веденням записів та наданням відомостей відповідно до програм цих обстежень. Розмір грошової компенсації респондентам, які беруть участь у державних вибіркових обстеженнях, встановлюється Кабінетом Міністрів України, а її виплата здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України. Розмір грошової компенсації респондентам, які беруть участь у вибіркових обстеженнях, що проводяться органами державної статистики за рахунок коштів замовників, визначається у договорах на їх проведення; 4) моніторинг та задоволення потреб користувачів у статистичній інформації з дотриманням вимог захисту конфіденційних даних статистичних спостережень; 5) забезпечення рівного доступу користувачів до статистичної інформації та оприлюднення основних положень статистичної методології; 6) створення умов для зацікавлення користувачів в отриманні надійної та об'єктивної статистичної інформації; 7) погодження в органах державної статистики методології та звітної документації, пов'язаної із збиранням та використанням адміністративних даних, а також методології складання даних банківської, фінансової і митної статистики, статистики платіжного балансу тощо; 8) безкоштовне надання на вимогу органів державної статистики адміністративних даних, отриманих органами, що провадять діяльність, пов'язану з їх збиранням та використанням, а також даних банківської, фінансової і митної статистики, статистики платіжного балансу тощо. 3) Зміст правовідносин щодо доступу до статистичної інформації. Згідно з положенням статті 9 Закону України «Про державну статистику» (далі Закон) органи державної статистики проводять державні статистичні спостереження відповідно до затвердженого Кабінетом Міністрів України плану державних статистичних спостережень або за окремими рішеннями Кабінету Міністрів України. Відповідно до статті 12 Закону та пункту 3 Положення про Державну службу статистики України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 № 396 (далі Положення), одним з основних завдань Держстату України є реалізація державної політики у сфері статистики та внесення пропозицій щодо її формування. Статтею 20 Закону передбачено, що за порушення законодавства про державну статистику винні особи несуть відповідальність відповідно до законів. Абзацом першим пункту 10 Положення встановлено, що Голова Держстату України очолює Держстат України, здійснює керівництво її діяльністю, представляє Держстат України у відносинах з іншими органами, підприємствами, установами, організаціями. Частиною третьою статті 186 Кодексу України про адміністративні правопорушення визначено, що порушення порядку використання конфіденційної інформації, приховування або перекручення даних державних статистичних спостережень, а також використання їх в засобах масової інформації, для поширення в інформаційних мережах, на паперових, магнітних та інших носіях, в наукових працях тощо без посилання на їх джерело - тягне за собою накладення штрафу на громадян - від п'яти до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, на посадових осіб та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності - від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Абзацом дев’ятим частини першої статті 12 Закону до основних завдань Держстату України віднесено здійснення взаємодії інформаційної системи органів державної статистики з інформаційними системами органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших юридичних осіб, міжнародних організацій та статистичних служб інших країн шляхом взаємного обміну інформацією, проведення методологічних, програмно-технологічних та інших робіт, спрямованих на ефективне використання інформаційних ресурсів. Відповідно до абзацу восьмого частини першої статті 16 Закону відносини органів державної статистики з іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, іншими юридичними особами, що займаються діяльністю, пов'язаною із збиранням та використанням адміністративних даних, передбачають: обов'язкове погодження в органах державної статистики методології та звітної документації, пов'язаної із збиранням та використанням адміністративних даних, а також методології складання даних банківської, фінансової і митної статистики, статистики платіжного балансу тощо; безкоштовне надання на вимогу органів державної статистики адміністративних даних, отриманих органами, що проводять діяльність, пов'язану з їх збиранням та використанням, а також даних банківської, фінансової і митної статистики, статистики платіжного балансу тощо. Абзацом восьмим частини першої статті 1 Закону встановлено, що конфіденційна інформація – це статистична інформація, яка належить до інформації з обмеженим доступом і знаходиться у володінні, користуванні або розпорядженні окремого респондента та поширюється виключно за його згодою відповідно до погоджених з ним умов. Статтею 17 Закону передбачено, що усі працівники органів державної статистики зобов'язані дотримуватися вимоги захисту конфіденційної інформації і за порушення цієї вимоги несуть відповідальність згідно з законами. | |
Просмотров: 464 | Загрузок: 9 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |