Главная » Файлы » Контрольные работы » Контрольные работы |
Правове регулювання
[ Скачать с сервера (48.3 Kb) ] | 11.09.2017, 10:38 |
роботи: 1)Поняття, суть, функції і соціальне призначення держави. 2) Правове регулювання телемедичних послуг. 3) Державне управління охороною здоров'я україни. 1)Поняття, суть, функції і соціальне призначення держави: Держава — це найвища форма організації суспільства, яка забезпечує захист та погодження індивідуальних, групових та загальносуспільних інтересів за допомогою права на певній території. Щодо ознак держави, то в політичній науці є різні точки зору, але це не заважає виділити головні з них: 1. Наявність публічної влади, відокремленої від суспільства, в розпорядженні якої є особлива система органів і установ, що професійно займаються справами управління та захисту суспільства (державний апарат). Сучасні держави мають п'ять основних елементів організаційної структури: а) представницькі органи (парламент, органи місцевого самоврядування); б) виконавчо-розпорядчі органи, або державна адміністрація (президент, уряд); в) судові органи; г) прокуратура; д) органи державного контролю. 2. Наявність системи правових норм, санкціонованих державою і обов'язкових для всього населення. 3. Територіальна організація населення, обмежена державними кордонами. 4. Монополія на легальне застосування примусу. Діапазон державного примусу є досить широким: від різноманітних адміністративних покарань, обмеження свободи до фізичного знищення людини (смертна кара). Для виконання функцій примусу у держави є спеціальні органи: армія, міліція, служба безпеки, суд, прокуратура. 5. Право встановлювати обов'язкові для всіх податки і збори. 6. Суверенність (від франц. souverain — носій державної влади) — це стан незалежності державної влади, який полягає в її праві та здатності самостійно, без втручання якоїсь іншої сили керувати своїм внутрішнім і зовнішнім життям. 7. Наявність власної символіки (прапор, герб, гімн). Призначення держави реалізується через її основні функції. Те¬рмін "функція", у перекладі з латинської, означає здійснити, викона¬ти. Функції держави виражають соціальну природу держави і конкре¬тизують її суть. Вони тісно пов'язані з завданнями, цілями і суттю держави, але не зводяться до них. Завдання — це те, що необхідно зробити, а функція — це діяльність, процес вирішення завдання. Цілі держави у тій чи іншій мірі визначають систему її функцій, проте це не означає їх тотожність. Функції держави — це основні напрямки діяльності держави, в яких відображаються та конкретизуються її завдання і цілі, вияв¬ляється сутність та соціальне призначення держави у суспільстві. Функції держави реалізуються передусім в процесі її впливу на суспільні відносини і їх не слід ототожнювати з функціями окремих гілок державної влади (законодавчої, виконавчої, судової) та функція¬ми окремих державних органів. Хоча законодавчі, управлінські, судові функції і наближаються до функцій держави, але вони є меншими за обсягом і не є їм тотожними. Аналогічно більш вузькій, локальний характер, порівняно з функціями держави, мають і функції окремих державних органів. В основу формування функцій держави покладені суспільні по¬треби й інтереси. Функції держави відображають реалізацію загальносоціальних або "спільних справ", що забезпечують об'єктивне існу¬вання людей. Функції держави постійно розвиваються під впливом внутрішніх і зовнішніх факторів. Одні функції виникають, інші змі¬нюються, треті зникають. Такими факторами можуть бути соціальні зміни в суспільстві; зміни типу, форми держави; міжнародна обстано¬вка тощо. Держава виконує надзвичайно багато функцій, які вивчаються різними галузями наук. Теорія держави аналізує лише основні функції держави, які можна класифікувати за такими критеріями: 1) за соціальним значенням державної діяльності: основні функції — найважливіші напрямки діяльності держа¬ви, які мають пріоритетне значення у визначений історичний період розвитку суспільства (захист прав і свобод людини, економічна, соціальна тощо); неосновні (додаткові) функції — напрямки діяльності держа¬ви по здійсненню конкретних завдань, які мають супроводжу¬вальний, допоміжний або обслуговуючий характер (управлін¬ня персоналом, оподаткування, фінансовий контроль тощо); 2) за часом їх дії: постійні функції — напрямки діяльності держави, що здійс¬нюються впродовж тривалого часу і притаманні їй на всіх або більшості етапах її існування, розвитку та функціонування (по¬літична, соціальна, організація оборони країни тощо); тимчасові функції — напрямки діяльності держави, які спря¬мовані на вирішення деяких невідкладних завдань і здійсню¬ються протягом певного періоду її існування (боротьба з сти¬хійним лихом, введення надзвичайного стану тощо); 3) за сферою суспільного життя: гуманітарні функції — напрямки діяльності держави та її ор¬ганів із забезпечення кожній людині належних умов життя; економічні функції — напрямки діяльності держави та її ор¬ганів щодо регулювання сфери економічних відносин на рин¬кових засадах і добросовісної конкуренції, створення умов для розвитку виробництва, захист різних форм власності; політичні функції — напрямки діяльності держави та її орга¬нів зі створення умов для формування і функціонування дер¬жавної влади на засадах демократії, регулювання сфери полі¬тичних відносин, забезпечення народовладдя; 4) за територіальною спрямованістю: внутрішні функції — напрямки діяльності держави, що здій¬снюються в межах її території і в яких конкретизується її вну¬трішня політика відносно економічних, ідеологічних, культур¬них та інших сторін життя суспільства; зовнішні функції — напрямки діяльності держави, що здійс¬нюються за межами її території у взаємовідносинах з іншими державами та міжнародними організаціями, в яких виявляєть¬ся її зовнішня політика. Як внутрішні, так і зовнішні функції не можуть бути однакови¬ми для всіх держав. Певні відмінності залежать від типу держави і ха¬рактеру політичного режиму, від етапів її розвитку, міжнародної об¬становки, характеру взаємовідносин співіснуючих між собою держав. Між внутрішніми і зовнішніми функціями існує тісний зв'язок. Кожна держава заради найефективнішого вирішення своїх внутрішніх за¬вдань вступає у відносини з іншими країнами у сфері економіки, полі¬тики, культури тощо. З їх допомогою держава може швидше і ефекти¬вніше вирішувати свої внутрішні проблеми, особливо тоді, коли для цього у неї немає необхідних сировинних та інших матеріальних ре¬сурсів. Це призводить до того, що значна частина зовнішніх функцій стає, по суті, продовженням внутрішніх, особливо у державах з одно¬типною соціальною базою. Внутрішні і зовнішні функції держав соціальнодемократичної орієнтації можна класифікувати залежно від сфери впливу: в гумані¬тарній, економічній і політичній сферах. Види внутрішніх функцій Української держави: 1) у гуманітарній сфері: гуманітарна функція — забезпечення, охорона та захист прав і свобод людини і громадянина; екологічна функція — забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги, охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природ¬них ресурсів; соціальна функція — забезпечення соціального захисту осо¬би, охорона здоров'я, соціальне забезпечення нормальних умов існування людини; культурновиховна функція — організація освіти, вихован¬ня особи, підтримка і розвиток науки, культури; 2) в економічній сфері: господарськостимулююча функція — створення умов для розвитку виробництва, захист різних форм власності; господарськоорганізаційна функція — організація і про¬грамування виробництва на державних підприємствах, роз¬порядження об'єктами державної власності, забезпечення права громадян на підприємницьку діяльність; науковоорганізаторська функція — організація і стиму¬лювання наукових досліджень у господарській сфері; 3) у політичній сфері: функція демократизації суспільного життя — створення умов для розвитку демократичних форм і інститутів, які вра¬ховували б інтереси різних соціальних груп суспільства, створення умов для існування легальної опозиції, для діяль¬ності всіх політичних партій та інших громадських об'єд-нань, які діють в межах Конституції та законів України; національнозабезпечувальна функція — створення умов для збереження і розвитку національної самобутності корін¬ної та всіх інших націй; охоронна функція — охорона і захист конституційного ладу, законності та правопорядку, забезпечення громадського миру, прав, свобод та законних інтересів людини і громадянина. Зовнішні функції Української держави: 1) у гуманітарній сфері: участь у міжнародному забезпеченні та захисту прав людини; допомога населенню інших країн у разі стихійного лиха та кризових ситуацій; участь у захисті природного середовища; участь у міжнародному культурному співробітництві; 2) в економічній сфері: участь у міжнародному економічному співробітництві, інтег¬рація до світової економіки; участь у розв'язуванні глобальних економічних і наукових проблем енергетики, космічного простору, використання мо¬рів і океанів тощо; 3) у політичній сфері: організація, підтримка і розвиток міждержавних договірних відносин на основі загальновизнаних принципів міжнародно¬го права; захист державного суверенітету, оборона країни від зовніш¬нього нападу, анексії; участь у забезпеченні ненасильницького миру в усіх регіонах світу; участь у боротьбі з порушеннями міжнародного правопоряд¬ку, в тому числі з використанням військових засобів. Отже, групування функцій держави на різні види залежить від багатьох факторів і може здійснюватися за різноманітними напрямка¬ми діяльності держави. Держава виконує свої функції у притаманних їй формах. Форми здійснення функцій держави — це специфічні одно¬рідні напрямки діяльності держави, за допомогою яких реалізу¬ються її функції. За наявності правових наслідків, названі форми поділяються на правові та організаційні. Правові форми завжди є організаційними, проте не всі організаційні форми є правовими. Серед форм діяльності держави пріоритетне місце посідають правові форми. Саме в них ві¬дображається зв'язок держави і права, обов'язок держави при здійс¬ненні своїх функцій діяти на основі права і в межах закону. Правові форми здійснення функцій держави — це визначена чинним законодавством діяльність державних органів та їх поса¬дових осіб, пов'язана з виданням та застосуванням юридичних актів, які спрямовані на здійснення функцій держави. Правовими формами здійснення функцій держави є такі: 1) правотворча діяльність — це діяльність компетентних держа¬вних органів та їх посадових осіб щодо розробки, прийняття, зміни, скасуванні та систематизації нормативноправових актів, які регламентують процес реалізації функцій держави; 2) правозастосовна діяльність — це діяльність компетентних дер¬жавних органів та їх посадових осіб щодо застосування право¬вих норм і винесення обов'язкових для виконання індивідуаль¬ноправових приписів; 3) правоохоронна діяльність — це діяльність спеціально створених державних органів та їх посадових осіб щодо нагляду і контролю за дотриманням норм права, їх охорони від правопорушень, захи¬сту наданих громадянам суб'єктивних прав і забезпеченню вико¬нання покладених на них юридичних обов'язків, а також віднов¬лення правового стану у разі нанесення шкоди інтересам суспільства, правопорядку. Організаційні форми здійснення функцій держави — це дія¬льність державних органів, яка спрямована на сприяння реалізації функцій держави, і не пов'язана з виданням юридичних фактів. Виділяють наступні організаційні форми: 1) організаційнорегламентуюча діяльність держави — це по¬точна організаційна робота щодо вирішення конкретнополі¬тичних завдань та технікоорганізаційного забезпечення функ¬ціонування різних ланок державного механізму (підбір та розстановка кадрів, підготовка документів, організація прове¬дення виборів тощо); 2) організаційногосподарська діяльність держави — це пото¬чна господарська робота щодо матеріального забезпечення ви¬конання різних державних функцій (бухгалтерський облік, статистика, організація постачання, збуту тощо); 3) організаційноідеологічна діяльність держави — це повсяк¬денна роз'яснювальна, виховна робота, пов'язана із забезпе¬ченням та виконання різних функцій держави (роз'яснення змісту виданих законів та інших нормативноправових актів, формування суспільної думки, робота засобів масової інфор¬мації тощо). При здійсненні своїх функцій держава, поряд з певними форма¬ми, використовує також різноманітні методи, а саме: 1) метод переконання — реалізується шляхом правового вихован¬ня населення, проведенням різних профілактичних заходів; 2) метод заохочення — реалізується шляхом пропаганди позитив¬ного досвіду та надання різних матеріальних чи моральних зао¬хочень колективам, особам, які не допускають правопорушень і беруть активну участь у боротьбі з правопорушниками; 3) метод примусу — реалізація шляхом застосування до суб'єктів, які скоїли правопорушення відповідних заходів впливу, переви¬ховання та спонукання до діяльності спрямованої на усунення шкоди, що заподіяна такою поведінкою іншим суб'єктам. Отже, функції держави являють собою єдність змісту, форм і методів здійснення державної влади у певній сфері державної діяль¬ності. Соціальне призначення держави — постійна і досить дискусійна проблема. Багато хто з мислителів намагалися охарактеризувати значення держави для існування і розвитку суспільства. Так, Платон (виходячи із своїх поглядів на суспільство, державу і право) стверджував, що призначення держави полягає у підтримці моралі. Слід зазначити, що у багатьох мислителів античного світу та середніх віків розуміння призначення держави залежало від їх філософських і політичних поглядів. Наприклад, Г. Гроцій — утвердження загального блага, а Ж.-Ж. Руссо вважав, що призначення держави — це забезпечення загальної свободи. Питання про соціальне призначення держави в радянській юридичній літературі не було предметом глибокого вивчення. Більшість дослідників приділяли увагу класовій її сутності. Оцінка соціального призначення держави, державної влади довгий час була визначеною: держава — це політична організація пануючого класу, що здійснює державну владу у власних інтересах. Зміст діяльності буржуазних держав почав серйозно змінюватися лише у XX ст. Причин, що спричинили такі зміни, було декілька: серйозні економічні кризи, гострі класові сутички, зростання революційних рухів, актуалізація проблеми прав людини тощо. | |
Просмотров: 604 | Загрузок: 14 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |