Приветствую Вас, Гость! Регистрация RSS
Понедельник, 25.11.2024


Главная » Файлы » Контрольные работы » Контрольные работы

Право природокористування в Україні
[ Скачать с сервера (157.0 Kb) ] 02.08.2017, 12:16
СЕМІНАР 16 КВІТНЯ, 4 група, 2 курс

Тема 4: Право природокористування в Україні
Практичне заняття 1. Право природокористування в Україні (1 год.)
1. Поняття і принципи права природокористування.
2. Види права природокористування.
3. Суб’єкти та об’єкти права природокористування.
4. Зміст права природокористування.
5. Підстави виникнення, зміни та припинення права природокористування.
6. Форми і методи охорони і захисту прав суб’єктів правовідносин природокористування.

Задача 10
Група громадян звернулась до Державної екологічної інспекції в області (далі – Інспекція) із скаргою на діяльність спільного україно-американського підприємства „Кріотех”. У своїй скарзі вони вказали, що протягом значного періоду часу це підприємство інтенсивно використовує технологію, за якою азот вилучається із повітря для потреб виробництва. На думку громадян, вказане призводить до суттєвого зниження якості атмосферного повітря та негативного впливу на здоров’я людей і довкілля.
Через систематичне головокружіння кільком особам доводилось викликати швидку медичну допомогу. Крім того, на деревах в палісадниках на початку літа вже пожовкло листя та пожухла трава.
Оскільки у процесі перевірки вказані факти підтвердились, Інспекція направила „Кріотеху” вимогу щодо термінового отримання дозволу на спеціальне використання атмосферного повітря. Однак керівництво підприємства від отримання відмовилось, вказавши, що спеціального використання атмосферного повітря ним не здійснюється, а тому ніяких дозволів отримувати не потрібно.
Інспекція прийняла рішення про зупинення діяльності „Кріоприладу”, яке дане підприємство оскаржило в судовому порядку.

Визначити види правовідносин, що виникли.
Чи відповідають дії підприємства нормам чинного екологічного законодавства України?
Надати правову оцінку позиції та діям Інспекції.
Надати правову оцінку позиції підприємства.
Вирішити справу.

Вирішення:
Правовідносини:
Екологічні:
1) Природоресурсові – з приводу використання атмосферного повытря;
2) Еколого-охоронні (комплексні), а саме - прироохоронні (з приводу охорони атмосферного повітря);
3) відносини, які складаються з приводу здійснення екологічного нагляду і контролю.
Об’єкт: природні ресурси – атмосферне повітря як об’єкт природокористування.
Суб’єкти – група громадян, Державна екологічна інспекція в області, спільне українсько-американське підприємство, суд.

Конституція України
Стаття 13. Земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.
Власність зобов'язує. Власність не повинна використовуватися на шкоду людині і суспільству.
Держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб'єкти права власності рівні перед законом.

Стаття 16. Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України, подолання наслідків Чорнобильської катастрофи - катастрофи планетарного масштабу, збереження генофонду Українського народу є обов'язком держави.

Стаття 21. Усі люди є вільні і рівні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.

Стаття 50. Кожен має право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди.
Кожному гарантується право вільного доступу до інформації про стан довкілля, про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення. Така інформація ніким не може бути засекречена.

Стаття 66. Кожен зобов'язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки.

З А К О Н У К Р А Ї Н И «ПРО ОХОРОНУ НАВКОЛИШНЬОГО ПРИРОДНОГО СЕРЕДОВИЩА» від 25.06.1991 № 1264-XII
Стаття 9. Екологічні права громадян України
Кожний громадянин України має право на:
а) безпечне для його життя та здоров'я навколишнє природне середовище;
г) здійснення загального і спеціального використання природних ресурсів;
з) подання до суду позовів до державних органів, підприємств, установ, організацій і громадян про відшкодування шкоди, заподіяної їх здоров'ю та майну внаслідок негативного впливу на навколишнє природне середовище;
Законами України можуть бути визначені й інші екологічні права громадян.

Стаття 12. Обов'язки громадян у галузі охорони навколишнього природного середовища
Громадяни України зобов'язані:
а) берегти природу, охороняти, раціонально використовувати її багатства відповідно до вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища;
б) здійснювати діяльність з додержанням вимог екологічної безпеки, інших екологічних нормативів та лімітів використання природних ресурсів;
в) не порушувати екологічні права і законні інтереси інших суб'єктів;
г) вносити штрафи за екологічні правопорушення;
д) компенсувати шкоду, заподіяну забрудненням та іншим негативним впливом на навколишнє природне середовище.
Громадяни України зобов'язані виконувати й інші обов'язки у галузі охорони навколишнього природного середовища відповідно до законів України.

Розділ IX
РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ

Стаття 38. Загальне та спеціальне використання природних ресурсів
Використання природних ресурсів в Україні здійснюється в
порядку загального і спеціального використання природних ресурсів.
Законодавством України громадянам гарантується право
загального використання природних ресурсів для задоволення життєво
необхідних потреб (естетичних, оздоровчих, рекреаційних,
матеріальних тощо) безоплатно, без закріплення цих ресурсів за
окремими особами і надання відповідних дозволів, за винятком
обмежень, передбачених законодавством України.
В порядку спеціального використання природних ресурсів
громадянам, підприємствам, установам і організаціям надаються у
володіння, користування або оренду природні ресурси на підставі
спеціальних дозволів, зареєстрованих у встановленому порядку, за
плату для здійснення виробничої та іншої діяльності, а у випадках,
передбачених законодавством України, - на пільгових умовах.

Стаття 39. Природні ресурси загальнодержавного і місцевого значення
До природних ресурсів загальнодержавного значення належать: в) атмосферне повітря;

Стаття 40. Додержання екологічних вимог при використанні природних ресурсів
Використання природних ресурсів громадянами, підприємствами,
установами та організаціями здійснюється з додержанням
обов'язкових екологічних вимог:
а) раціонального і економного використання природних ресурсів
на основі широкого застосування новітніх технологій;
б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню,
виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан
навколишнього природного середовища;
в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних
природних ресурсів;
г) застосування біологічних, хімічних та інших методів
поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону
навколишнього природного середовища і безпеку здоров'я населення;
д) збереження територій та об'єктів природно-заповідного
фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;
е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення
екологічних прав інших осіб;
є) здійснення заходів щодо збереження і невиснажливого
використання біологічного різноманіття під час провадження
діяльності, пов'язаної з поводженням з генетично модифікованими
організмами.
При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених цим Законом та іншим законодавством України.
Стаття 51. Екологічні вимоги до розміщення, проектування, будівництва, реконструкції, введення в дію та експлуатації підприємств, споруд та інших об'єктів
При проектуванні, розміщенні, будівництві, введенні в дію нових і реконструкції діючих підприємств, споруд та інших об'єктів, удосконаленні існуючих і впровадженні нових технологічних процесів та устаткування, а також в процесі експлуатації цих об'єктів забезпечується екологічна безпека людей, раціональне використання природних ресурсів, додержання нормативів шкідливих впливів на навколишнє природне середовище. При цьому повинні передбачатися вловлювання, утилізація, знешкодження шкідливих речовин і відходів або повна їх ліквідація, виконання інших вимог щодо охорони навколишнього природного середовища і здоров'я людей.
Підприємства, установи й організації, діяльність яких пов'язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.
Проекти господарської та іншої діяльності повинні мати матеріали оцінки її впливу на навколишнє природне середовище і здоров'я людей.
Оцінка здійснюється з урахуванням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, екологічної ємкості даної території, стану навколишнього природного середовища в місці, де планується розміщення об'єктів, екологічних прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу шкідливих факторів та об'єктів на навколишнє природне середовище.
Підприємства, установи та організації, які розміщують, проектують, будують, реконструюють, технічно переозброюють, вводять в дію підприємства, споруди та інші об'єкти, а також проводять дослідну діяльність, що за їх оцінкою може негативно вплинути на стан навколишнього природного середовища, подають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, спеціальну заяву про це.
Забороняється введення в дію підприємств, споруд та інших об'єктів, на яких не забезпечено в повному обсязі додержання всіх екологічних вимог і виконання заходів, передбачених у проектах на будівництво та реконструкцію (розширення та технічне переоснащення).

ЗАКОН УКРАЇНИ «ПРО ОХОРОНУ АТМОСФЕРНОГО ПОВІТРЯ» від 16.10.1992 № 2707-XII
СТАТТЯ 1.
атмосферне повітря - життєво важливий компонент навколишнього природного середовища, який являє собою природну суміш газів, що знаходиться за межами жилих, виробничих та інших приміщень;
нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря - група нормативів, дотримання яких запобігає виникненню небезпеки для здоров'я людини та стану навколишнього природного середовища від впливу шкідливих чинників атмосферного повітря;
норматив вмісту забруднюючої речовини у відпрацьованих газах
та впливу фізичних факторів пересувного джерела - гранично
допустима кількість забруднюючої речовини у відпрацьованих газах
пересувного джерела, що відводиться в атмосферне повітря;
норматив гранично допустимого викиду забруднюючої речовини
стаціонарного джерела - гранично допустимий викид забруднюючої
речовини або суміші цих речовин в атмосферне повітря від
стаціонарного джерела викиду;
технологічний норматив допустимого викиду забруднюючої
речовини - гранично допустимий викид забруднюючої речовини або
суміші цих речовин, який визначається у місці його виходу з
устаткування;
норматив якості атмосферного повітря - критерій якості
атмосферного повітря, який відображає гранично допустимий
максимальний вміст забруднюючих речовин в атмосферному повітрі і
при якому відсутній негативний вплив на здоров'я людини та стан
навколишнього природного середовища;
норматив гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел - норматив, який встановлюється для кожного стаціонарного джерела акустичного, електромагнітного, іонізуючого та інших фізичних і біологічних факторів на рівні, за якого фізичний та біологічний вплив усіх джерел у цьому районі з урахуванням перспектив його розвитку в період терміну дії встановленого нормативу не призведе до перевищення нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря (за найбільш суворим нормативом);

Стаття 5. Нормативи в галузі охорони атмосферного повітря
У галузі охорони атмосферного повітря встановлюються такі нормативи:
нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря;
нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел;
нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел;
нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувних джерел;
технологічні нормативи допустимого викиду забруднюючих речовин.
Законодавством можуть встановлюватися й інші нормативи в галузі охорони атмосферного повітря.
Порядок розроблення та затвердження нормативів у галузі охорони атмосферного повітря встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до закону.

Стаття 6. Нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря
Для оцінки стану забруднення атмосферного повітря встановлюються нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря та нормативи гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, рівні шкідливого впливу фізичних та біологічних факторів у межах населених пунктів, у рекреаційних зонах, в інших місцях проживання, постійного чи тимчасового перебування людей, об'єктах навколишнього природного середовища з метою забезпечення екологічної безпеки громадян і навколишнього природного середовища:
- нормативи якості атмосферного повітря;
- гранично допустимі рівні впливу акустичного, електромагнітного, іонізуючого та інших фізичних факторів і біологічного впливу на стан атмосферного повітря населених пунктів.
Для курортних, лікувально-оздоровчих, рекреаційних та інших окремих районів можуть встановлюватися більш суворі нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря.

Стаття 8. Нормативи гранично допустимого впливу фізичних та
біологічних факторів стаціонарних джерел
Нормативи гранично допустимих рівнів впливу на атмосферне повітря встановлюються для кожного стаціонарного джерела по всіх створюваних ним видах фізичних і біологічних факторів.
Нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів встановлюються на рівні, за якого фізичний та біологічний вплив усіх джерел у цьому районі, з урахуванням перспектив його розвитку, в період терміну дії встановленого нормативу не призведе до перевищення нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря (за найбільш суворим нормативом).

Стаття 13. Регулювання рівнів впливу фізичних та біологічних
факторів на стан атмосферного повітря
Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, суб'єкти господарювання зобов'язані вживати необхідних заходів для запобігання та недопущення перевищення встановлених санітарними нормами рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на середовище життєдіяльності людини.

Стаття 16. Регулювання діяльності, що впливає на погоду і
клімат
Діяльність, спрямована на штучні зміни стану атмосфери та
атмосферних явищ у господарських цілях, може провадитися
підприємствами, установами, організаціями та громадянами -
суб'єктами підприємницької діяльності тільки за дозволами,
виданими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує
реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього
природного середовища, або його територіальними органами, за
погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує
державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя
населення, місцевими органами виконавчої влади та органами
місцевого самоврядування. Порядок погодження і видачі дозволів
( 301-2002-п ) встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти
підприємницької діяльності зобов'язані відповідно до міжнародних
договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою
України, скорочувати і в подальшому повністю припинити виробництво
та використання хімічних речовин, що шкідливо впливають на
озоновий шар, а також проводити роботу щодо зменшення викидів
речовин, накопичення яких в атмосферному повітрі може призвести до
негативних змін клімату.

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
від 13 березня 2002 р. N 301
Про затвердження Порядку погодження і
видачі дозволів на провадження діяльності,
пов'язаної із штучними змінами стану атмосфери
та атмосферних явищ у господарських цілях
{ Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
N 769 ( 769-2004-п ) від 16.06.2004
N 1110 ( 1110-2011-п ) від 26.10.2011
N 98 ( 98-2013-п ) від 30.01.2013 }
1. Цей Порядок встановлює єдиний механізм погодження, видачі
та анулювання дозволів на провадження діяльності, пов'язаної із
штучними змінами стану атмосфери та атмосферних явищ у
господарських цілях (далі - дозвіл).
Дозвіл - це офіційний документ, який дає право підприємствам,
установам, організаціям та громадянам - суб'єктам підприємницької
діяльності (далі - суб'єкт господарювання) провадити діяльність,
пов'язану із штучними змінами стану атмосфери та атмосферних явищ.
2. Дозвіл видається Мінприроди за наявності позитивного
висновку МОЗ, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної,
Київської та Севастопольсько
Категория: Контрольные работы | Добавил: opteuropa | Теги: Задача 10, Право природокористування в Україні, Практичне заняття, скачать безплатно
Просмотров: 700 | Загрузок: 17 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Украина онлайн

Рейтинг@Mail.ru

подать объявление бесплатно