Главная » Файлы » Доклады » Доклады |
світ у драмі «життя — це сон»
[ Скачать с сервера (272.9 Kb) ] | 04.04.2017, 13:53 |
У безлюдній гірській місцевості, недалеко від двору польського короля, заблукали Росаура знатна пані, переодягнута в чоловічу сукню, і її слуга. Наближається ніч, а навкруги ні вогника. Раптом подорожні розрізняють в напівтемряві якусь вежу, із-за стін якій їм чуються скарги і стогони : це проклинає свою долю закутий в ланцюги Сехизмундо. Він нарікає на те, що позбавлений свободи і тих радощів буття, що дані кожному що народилося на світ. Знайшовши двері вежі незачиненої, Росаура і слуга входять у вежу і вступають в розмову з Сехизмундо, яка уражена їх появою : за усе своє життя юнак бачив тільки одну людину — свого тюремника Клотальдо. На звук їх голосів прибігає Клотальдо, що заснув, і зве стражників — вони усі в масках, що сильно вражає подорожніх. Він загрожує смертю непроханим гостям, але Сехизмундо рішуче вступає за них погрожуючи покласти край свого життя, якщо той їх торкне. Солдати відводять Сехизмундо а Клотальдо вирішує, відібравши у подорожніх зброю і зав'язавши ним очі, проводити їх чимдалі від цього страшного місця. Але коли йому до рук потрапляє шпага Росауры щось в ній вражає старого, Росаура пояснює, що людина, що дала їй цю шпагу (імені його вона не називає), наказав відправитися в Польщу і показати її найзнатнішим людям королівства, у яких вона знайде підтримку, — у цьому причина появи Росауры яку Клотадьдо, як і усе оточення, приймає за чоловіка. Залишившись один, Клотальдо згадує, як він віддав цю шпагу колись Вьоланте, сказавши, що завжди надасть допомогу тому, хто принесе її назад. Старий підозрює, що таємничий незнайомець — його син і вирішує звернутися за порадою до короля сподіваючись на його правий суд. За тим же звертаються до Басилио, королеві Польщі, інфант Эстрелья і принц Московії Астольфо. Басилио доводиться їм дядьком; у нього самого немає спадкоємців, тому після його смерті престол Польщі повинен відійти одному з племінників — Эстрелье, дочці його старшої сестри Клорине чи Астольфо, синові його молодшої сестри Ресизмунды, яка вийшла заміж в далекій Московії. Обоє претендують на цю корону: Эстрелья тому, що її мати була старшою сестрою Басилио Астольфо — тому, що він чоловік. Крім того, Астольфо закоханий в Эстрелью і пропонує їй одружитися і об'єднати обидві імперії. Эстрелья небайдужа до красивого принцові, але її бентежить, що на грудях він носить портрет якоїсь пані, який нікому не показує. Коли вони звертаються до Басилио з проханням розсудити їх, він відкриває ним ретельно приховувану таємницю: у нього є син, законний спадкоємець престолу. Басилио усю життя захоплювався астрологією і, перш ніж дружина його повинна була звільнитися від тягаря вичислив за зірками, що синові уготована страшна доля; він принесе смерть матері і усю життя сіятиме навколо себе смерть і розбрат і навіть підніме руку на свого батька. Одно з пророцтв збулося відразу ж : поява хлопчика на світ коштувала дружині Басилио життя. Тому король польський вирішив не ставити під загрозу престол, вітчизну і своє життя і позбавив спадкоємця усіх прав, уклавши його в темницю, де він — Сехизмундо — і виріс під пильною охороною і спостереженням Клотальдо. Але тепер Басилио хоче різко змінити долю наслідного принца : той виявиться на троні і отримає можливість правити. Якщо ним керуватимуть добрі наміри і справедливість, він залишиться на троні а Эстрелья, Астольфо і усі піддані королівства принесуть йому присягу на вірність. Тим часом Клотальдо призводить до короля Росауру, яка, зворушена участю монарха розповідає, що вона — жінка і опинилася в Польщі у пошуках Астольфо, пов'язаного з нею узами любові — саме її портрет носить принц Московії на грудях. Клотальдо надає молодій жінці усіляку підтримку, і вона залишається при дворі, у свиті інфанта Эстрельи під ім'ям Астреа. Клотальдо за наказом Басилио дає Сехизмундо усипляючий напій і, сонного, його перевозять в палац короля. Тут він прокидається і, усвідомивши себе владикою, починає творити безчинства, звір, що немов вирвався на волю : з усіма, включаючи короля, грубий і різкий, скидає з балкона в морі того, що наважився йому суперечити слугу намагається убити Клотальдо. Терпінню Басилио приходить кінець, і він вирішує відправити Сехизмундо назад в темницю. «Прокинешся ти, де прокидався раніше» — така воля польською короля, яку слуги негайно виконують, знову обпоївши наслідного принца сонним напоєм. Замішання Сехизмундо, коли він прокидається в кандалах і звіриних шкурах, не піддається опису. Клотальдо пояснює йому, що усе, що той бачив, було сном, як і усе життя, але, говорить він повчально, «і в сновидінні / добро залишається добром». Це пояснення справляє незабутнє враження на Сехизмундо, який тепер під цією точкою зору дивиться на світ. Басилио вирішує передати свою корону Астольфо, який не залишає домагань на руку Эстрельи. Інфант просить свою нову подругу Астреа роздобути для неї портрет, який принц Московії носить на грудях. Астольфо дізнається її, і між ними відбувається пояснення, в ході якого Росаура спочатку заперечує, що вона — це вона. Все ж правдами і неправдами їй вдається вирвати у Астольфо свій портрет — вона не хоче, щоб його бачила інша жінка. Її образі і болю немає межі, і вона різко докоряє Астольфо в зраді. Дізнавшись про рішення Басилио віддати корону Польщі принцові Московії, народ піднімає повстання і звільняє Сехизмундо з темниці. Люди не хочуть бачити чужоземця, на престолі, а чутка про те, де захований наслідний принц, вже облетіла межі королівства; Сехизмундо очолює народний бунт. Війська під його проводом перемагають прибічників Басилио, і король вже приготувався до смерті, віддавши себе на милість Сехизмундо. Але принц змінився: він багато що передумав, і благородство його натури узяло верх над жорстокістю і грубістю. Сехизмундо сам припадає до стоп Басилио як вірний підданий і слухняний син. Сехизмундо робить ще одно зусилля і переступає через свою любов до Росауре заради почуття, яке жінка живить до Астольфо. Принц Московії намагається послатися на різницю в їх походженні, але тут в розмову вступає благородний Клотальдо: він говорить, що Росаура — його дочка, він упізнав її по шпазі, колись дарованій ним її матері. Таким чином, Росаура і Астольфо рівні по своєму положенню і між ними більше немає перешкод, і справедливість торжествує — Астольфо називає Росауру своєю дружиною. Рука Эстрельи дістається Сехизмундо. З усіма Сехизмундо привітний і справедливий, пояснюючи своє перетворення тим, що боїться знову прокинутися в темниці і хоче користуватися щастям немов сном. 29 § 4. П’єсА П. кАЛьДеРОНА «життя — це сОН» як УтІЛеННя сВІтОгЛяДНиХ І ХУДОжНІХ ПРиНциПІВ БАРОкО Ох, я нещасний! Ох, я безталанний! Боже правий, змилостився, Заміни на ласку гнів! Чим тобі я завинив — Тим хіба, що народився? П. Кальдерон тематика і проблематика драми «Життя — це сон» — одна з найкращих драм Кальдерона. Пись- менник порушує в ній важливі питання людського існування: що таке життя, що таке людина, у чому полягає сенс її буття, що таке свобода, що обумовлює вчинки особистості, яке її місце у світі, що є мораль- ною основою для її життя. Центральними категоріями, які цікавлять митця, є такі поняття, як Доля, Людина, Світ, Бог, Честь, Життя, Доб- ро, Зло, Свобода. Кожен із персонажів по-своєму їх розуміє, і з їхніх висловлювань складається цілісний образ епохи бароко. Кальдерон став виразником барокового світосприйняття. У п’єсі показано залежність людини від вищих сил, Долі й божественного Провидіння. Життя людини — непізнаванна таїна, воно лише «сон», де немає нічого певного і сталого. Світ, як і Доля, є суперечливим і мінливим, і особистість постійно відчуває на собі цю мінливість. Лю- дина не є вільною у власних вчинках, бо прикута ланцюгами до своєї Долі. Душа людини — арена боротьби добрих і злих начал. Та чи здатна особистість знайти себе у бурхливому коловороті життя, чи подолає вона в собі темні сили, чи збагне справжню сутність свого земного буття? Ці проблеми порушуються у творі іспанського драма- турга. Кальдерон уперше у світовій літературі відобразив могутність звільненого людського духу, показав, які руйнівні сили приховані в глибинах особистості, й водночас наголосив на величі людини, ко- тра йде нелегким шляхом до пізнання себе й вищих істин. Головний герой драми «Життя — це сон» здійснив великий подвиг — він ро- зірвав усі ланцюги, які стримували його думки, почуття, дії, і явив світові торжество свого розкутого духу. Віра в людину, її моральне перетворення і розкріпачення — головна думка твору, що визначає його гуманістичний пафос. ________________________________________ 30 Особливості композиції драми Згідно з традиціями іспанської драми, п’єса Кальдерона склада- ється з трьох хорнад. Хорнада (jornada) — давнє іспанське слово, що означає «шлях, пройдений людиною за день». Дія у п’єсі охоплює три дні. У першій хорнаді розповідається про трагічну долю принца Се- хисмундо, який знаходиться у високій вежі, замкнений від світу через жахливе пророцтво, що супроводжувало його народження. Батько принца, король Полонії — Басиліо, астролог і математик, визначив за зорями долю свого сина. Небо відкрило йому, що Сехисмундо стане жорстоким тираном і спричинить багато смертей. Тому Басиліо посадив сина у віддалену башту, наказавши прикувати його до стіни залізними ланцюгами, і приставив до нього варту на чолі з нагляда- чем Клотальдо. Останній навчав Сехисмундо основам наук, але нічого не розповідав про його шляхетне походження. У першій хорнаді міститься зав’язка сюжетних ліній твору. Пере- одягнена у чоловіче вбрання знатна дама Росаура і блазень Кларін випадково потрапили до вежі й завели розмову із Сехисмундо. Ця подія може розкрити таємницю принца, і це тривожить Клотальдо. Спочатку він хоче вбити Росауру та її слугу, але потім, побачивши в неї шпагу, яку він дав колись її матері, впізнає в Росаурі рідну кров і вже не може підняти на неї руку. Клотальдо вирішує розповісти про все королю і покластися на його волю. Між тим у королівському палаці вирують пристрасті навколо пи- тання про спадкоємця престолу. На корону претендують племінник Басиліо герцог Московський Астольфо та інфанта Естрелья. Астоль- фо й Естрелья — двоюрідні брат і сестра, народжені сестрами ко- роля. Вони мають однакові права на престол, які можуть бути зміц- нені династичним союзом. Однак Басиліо мучиться докорами совісті. Він вирішує перевірити пророцтво щодо Сехисмундо й повідомляє придвор них, що незабаром сплячого принца перенесуть до палацу, і вони мають прийняти його як належить. У першій хорнаді, крім основної лінії, окреслюються й інші колі- зії. Сехисмундо підсвідомо закохується в Росауру, хоча він побачив її у чоловічому вбранні і не знав, що таке кохання. Росаура праг- не помститися Астольфо за те, що він честь її «украв, знеславивши любов’ю». Астольфо залицяється до Естрельї, хоча між ними немає любовних почуттів. А Басиліо наказує Клотальдо дати Сехисмундо сонне зілля і підготувати принца до разючих змін у його житті. ________________________________________ 31 У другій хорнаді представлено роз- виток дії п’єси. Сехисмундо переносять до палацу. Коли принц прокидається, придворні переконують його, що жахли- ве минуле було лише сном. Однак Сехис- мундо виявляє жорстокість до всіх, хто його оточує. Він карає свого наглядача і вихователя Клотальдо, убиває слугу, який йому чимось не догодив. До коро- ля, свого рідного батька, принц також поставився нешанобливо. Басиліо пере- конався, що давнє пророцтво здійснюєть- ся. Сехисмундо несе тільки зло і смерть, тому його за наказом короля повертають Збірник Autos до в’язниці й заковують у ланцюги. sacramentales У другій частині твору розвивається Кальдерона. 1677 р. любовна інтрига. Автор уводить сцену з портретом, під час якої з’ясовується, що Астольфо кохає Росауру, а не Естрелью, і що Росаура, хоча й ображена, теж має до нього почуття. Третя хорнада — розв’язка всіх сю- жетних ліній. Дізнавшись про законного спадкоємця, народ повстав і звільнив Се- хисмундо, щоб не опинитися під владою чужоземця Астольфо. Війська під прово- дом принца наближаються до столиці. Се- хисмундо хоче помститися Басиліо і всім, хто був причетний до його ув’язнення. Народ вітає принца, але в цей час гине від раптової кулі блазень Кларін: тікаю- чи від смерті, він так і не зміг уникнути її. Басиліо схиляється до ніг переможця, готовий прийняти кару, але несподіва- но принц духовно перероджується. Він подолав у собі «звіряче» начало, темні сили, що змушували його бути жорсто- ким, і вирішив відтепер бути добрим і ми- Афіша до вистави лосердним. Сехисмундо прощає королю, за п’єсою Кальдерона. 1646 р. ________________________________________ 32 долаючи в собі любовну пристрасть, з’єднує Росауру та Астольфо й оголошує про свій шлюб з Естрельєю в інтересах Полонії. Композиція твору досить складна. Драма побудована з багатьох подій, що стосуються як минулого, так і теперішнього, причому від них залежить і майбутнє країни. У п’єсі багато таємничого, загадково- го. Автор постійно тримає глядачів і читачів у напрузі. Що то за вежа, яку побачили Росаура та Кларін? Хто то за один, що там сидить? Чому Росаура переодягнена? У чому причина її жаги до помсти?.. Такі моменти обумовлюють динамізм твору. До того ж у ньому дуже швидко змінюються події та ситуації: сьогодні Сехисмундо — в’язень, а Клотальдо — його наглядач, а завтра Сехисмундо сам може по- карати Клотальдо й усіх придворних, навіть короля-батька. У драмі «Життя — це сон» персонажі не тільки багато говорять, а й перевдя- гаються, б’ються, закохуються і ревнують, тут відбуваються боротьба за владу і народне повстання. Отже, Кальдерон талановито поєднує складні філософські проблеми із зовнішньою інтригою, розважаль- | |
Просмотров: 587 | Загрузок: 8 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |