Главная » Файлы » Доклады » Доклады |
Поняття методологія педагогіки
[ Скачать с сервера (184.4 Kb) ] | 05.02.2018, 19:33 |
Успіх розвитку будь-якої науки багато в чому залежить від розробки методів дослідження. З історії розвитку педагогіки видно, що спочатку педагогічна думка базувалася на філософських умоглядних висновках, виступаючи результатом творчої діяльності видатних мислителів. Динаміка її розвитку в той час була менш інтенсивна в порівнянні з періодом, коли теоретична діяльність стала поєднуватися з практикою. До таких педагогам насамперед належать Я. А. Коменський, Г. Песталоцці, К. Д. Ушинський, А. С. Макаренко, С. Т. Шацький та ін. В XIX ст. стало проводитися багато експериментів і досліджень, які сприяли розвитку теорії навчання і виховання. В даний час для здійснення цього завдання розроблено багато методів. Крім того, з'явилося ціле вчення про принципи побудови, форми і способи науково-дослідницької діяльності, зване методологією. Методологія педагогічної науки являє собою систему знань про принципи підходу і способи отримання знань, що відображають педагогічну дійсність, знань про структуру педагогічної теорії. Методологія також розробляє програми і методи ведення дослідницької роботи і її оцінкою, вона являє собою систему знань, на основі яких приймаються нові програми. Кожен педагог може займатися будь-яким видом діяльності, в тому числі і всіма одночасно. Під методологією розуміють сукупність вихідних філософських ідей, які лежать в основі розвитку тієї чи іншої науки. Основною ідеєю педагогіки як науки є теорія пізнання як відображення (рефлексії) реальної дійсності в свідомості людини. Педагогічна наука розвивається, виходячи з таких методологічних положень: 1) виховання як суспільне явище обумовлюється потребами суспільства і тенденціями його розвитку. Важливе значення у вихованні набуває сама особистість: її устремління, задатки і здібності; 2) вирішальне значення в отриманні виховання відіграє активність самої особистості. Особистість повинна прагнути до отримання гідного виховання, тільки за такої умови можна досягти найкращих результатів. Без методологічних знань складно грамотно провести педагогічне або будь-яке інше дослідження. Адже в зміст методологічної культури входять: методологічна рефлексія (аналіз власної наукової діяльності), здатність до наукового обгрунтування, критичного осмислення і творчого застосування певних концепцій, форм і методів пізнання, управління, конструювання. Методологія педагогіки як галузь наукового пізнання виступає в двох аспектах, таких як: 1) система знань, т. Е. Методологічні дослідження. Їх завдання - виявлення закономірностей і тенденцій розвитку педагогічної науки в її зв'язку з практикою, принципів підвищення ефективності та якості педагогічних досліджень, аналіз їх понятійного складу і методів; 2) система науково-дослідницької діяльності, т. Е. Методологічне забезпечення. Цей аспект передбачає використання методологічні знання для обгрунтування програми дослідження і оцінки її якості. 2. Рівні методологічного знання в педагогіці вищої школи Структура методології педагогіки вищої школи.У структурі методології педагогіки вищої школи виокремлюють чотири рівні: філософський, загальнонауковий, конкретно- науковий і технологічний (рис.4) [8]. Зміст філософського рівня становлять загальні принципи пізнання й категоріальний апарат науки загалом. Методологічні функції виконує вся система філософського знання. Нині співіснують різні філософські вчення/напрями, які водночас є методологією різних наук, зокрема й педагогіки. Сучасна світова педагогіка переживає етап суперечливих думок із приводу її методологічних основ. Філософія плюралізму (лат. pluralis – множинний) є основою концепцій персоналізму, прагматизму, екзистенціалізму, неотомізму, сцієнтизму, натуралізму та інших течій у педагогіці. Персоналізм (лат. persona – особистість, особа) визнає за особистістю первинність творчої реальності, тоді як світ, що оточує цю особистість, є виявом творчої активності Бога. Прагматизм (грец. pragma – справа, дія) зазначає: істинне те, що містить практичну корисність, що задовольняє інтереси індивіда. Екзистенціалізм (лат. existentia – існування) у педагогіці визначає вирішальну роль внутрішніх потреб особистості, підпорядкування форм і методів освіти особистісному існуванню. Виховання як вирішальна сила розвитку особистості відходить на другий план, а на першому місці – спадкові задатки, потяги та інтуїція людини. На базі екзистенціалізму в новій формі виявляються теорії «вільного виховання». 23 Сцієнтизм (лат. scientia – знання, наука). Цей філософсько-педагогічний напрям зумовлений спробою осмислити явище науково-технічної революції XX ст. Представники сцієнтизму, претендуючи на розроблення методологічних проблем науки, відіграли значну роль у розвитку сучасної логіки, семіотики і логіки науки. Р І В Н І М Е Т О Д О Л О Г І Ї Рис. 4. Структура методології педагогіки вищої школи Неотомізм (лат. neo – новий, tome – розрізування, розсічення, поділ) поєднав постулати католицизму з філософський загальнонауковий конкретно-науковий технологічний діалектичним методом Аристотеля. Одним із основних положень неотомізму є поділ сфер діяльності науки і релігії, їхнє взаємодоповнення. Релігії належить сфера духовного, науці – вивчення земних природних явищ. Ця філософська концепція є офіційною основою навчання й виховання в католицьких школах Бельгії, Іспанії, Ірландії, Італії, Португалії, США, Франції, Німеччини і багатьох конфесіях країн Латинської Америки. 24 Неопозитивізм – філософсько-педагогічний напрям, що намагається осмислити комплекс явищ, висунутих НТР, зародився на етичних ідеях Платона, Аристотеля, Юма, Канта. На думку неопозитивістів, виховання повинно бути позбавлене світоглядних ідей, бо соціальне життя в умовах НТР потребує «раціонального мислення», а не ідеології. Головну увагу потрібно приділяти розвитку інтелекту, а завдання виховання – формувати раціонально мислячу людину, розвивати людське «Я». Гуманізація системи виховання – головний засіб утвердження в усіх сферах життя суспільної справедливості як найвищого принципу відносин між людьми. Педагогіка неопозитивізму має багато плідних ідей, її вплив відчувається у перебудові виховних систем багатьох країн світу [5]. Біхевіоризм (від лат. behavior – поведінка) – психолого- педагогічна концепція технократичного виховання, під яким розуміють виховання, що ґрунтується на найновіших досягненнях науки про людину, використанні сучасних методів дослідження її інтересів, потреб, здібностей, факторів, що детермінують поведінку. Провідна ідея необіхевіоризму стосовно виховання полягає в тому, що людська поведінка – керований процес. Вона обумовлена певними стимулами і потребує позитивного схвалення. Для того, щоб виховати певну поведінку, потрібно підібрати дійові стимули і правильно їх застосувати. Критерій моральності пов’язаний із системою стимулів, із схваленням чи несхваленням вчинків людини. Моральні якості людини теж повністю визначаються обставинами, використаними стимулами. Моральне удосконалення людини полягає у вмінні найкращим чином пристосуватися до оточуючого середовища, причому характер цього пристосування нічим не відрізняється від пристосувань біологічних організмів до природи [5]. 25 Натуралізм (лат. natura – природа) – філософський напрям, який розглядає духовність людей як наслідок природних процесів. У соціології й педагогіці ця концепція пояснює розвиток людей і соціальних груп під впливом географічного середовища, кліматичних умов, біологічних і расових особливостей та інших природних чинників. Діалектичний матеріалізм як філософське вчення про найзагальніші закони руху й розвитку природи, суспільства і мислення зародився у 40-і рр. ХІХ ст. Значної популярності набув у XX ст., особливо в країнах соціалізму. Діалектико- матеріалістична педагогіка спирається на те, що особистість є об'єктом і суб'єктом суспільних відносин. Провідну роль у розвитку особистості відіграє виховання, яке є складним соціальним процесом, що має історичний і класовий характер. Особистість і діяльність людини перебувають у єдності: особистість виявляється і формується в діяльності. Другий рівень – загальнонаукова методологія, характерна для більшості наукових дисциплін. Загальнонаукову методологію можна представити системним підходом, який відображає загальний зв'язок і взаємозумовленість явищ і процесів навколишньої дійсності. Він орієнтує дослідника і практика на необхідність трактувати явища життя, соціалізації і професійної підготовки людей як системи, які мають певну будову і свої закони функціонування. Сутність системного підходу в тому, що відносно самостійні компоненти розглядають не ізольовано, а в їхньому взаємозв'язку, у розвитку й русі. Він дає змогу виявити інтегровані системні властивості та якісні характеристики, що відсутні в складових системних елементах. Предметний, функціональний та історичний аспекти системного підходу вимагають реалізації в єдності таких принципів дослідження, як історизм, конкретність, урахування всебічних зв'язків і розвитку. 26 Цей підхід вимагає реалізації принципу єдності педагогічної теорії, експерименту й практики. Педагогічна практика є критерієм істинності наукових знань, положень, що їх розробляють у теорії і частково перевіряють експериментально. Практика стає також джерелом нових фундаментальних проблем освіти. Отже, теорія дає засади для правильних практичних рішень, але глобальні проблеми, завдання, які виникають в освітній практиці, зумовлюють нові питання, що вимагають фундаментальних досліджень. Третій рівень – конкретно-наукова методологія, тобто сукупність методів, принципів дослідження і процедур, які застосовують у тій чи іншій спеціальній науковій дисципліні. На цьому рівні розкривають проблеми, специфічні для наукового пізнання в педагогіці, і питання, висунуті на вищих рівнях методології – як, наприклад, проблеми системного підходу чи моделювання в педагогічних дослідженнях. Системний підхід орієнтує на виокремлення в педагогічній системі, особистості й соціальній групі насамперед інтегрованих інваріантних системо- утворювальних зв’язків і відносин. Визначають, що в системі є стійким, а що змінним, що головним, а що другорядним. Такий підхід вимагає з’ясувати внесок окремих компонентів-процесів у розвиток особистості чи соціальної групи як системного цілого. З цього погляду він дуже тісно пов'язаний з особистісним підходом, що означає орієнтацію в конструюванні й реалізації педагогічного процесу на особистість як ціль, суб’єкт, результат і головний критерій його ефективності. Цей підхід наполегливо вимагає визнання унікальності особистості, її інтелектуального й морального потенціалу, права на повагу. Водночас припускає опору в освіті на природний процес саморозвитку задатків і творчого потенціалу особистості, створення для цього відповідних умов. 27 Оскільки діяльність є основою, засобом і вирішальною умовою розвитку особистості й колективу (соціальної групи), то цей факт зумовлює необхідність реалізації в педагогічному дослідженні й практиці тісно пов’язаного з особистісним діяльнісного підходу, який вимагає створення таких умов, щоб людина стала суб’єктом пізнання, діяльності й спілкування. А це, відповідно, вимагає реалізації полісуб’єктного (діалогічного) підходу, який ґрунтується на тому, що сутність людини значно багатша, різноманітніша й складніша, ніж її діяльність. Полісуб’єктний підхід оснований на вірі в позитивний потенціал людини, у її необмежені творчі можливості постійного розвитку й самовдосконалення. Важливо те, що активність людини, її потреби у самовдосконаленні розглядають неізольовано від соціальної групи. Такі властивості розвиваються тільки в умовах взаємин з іншими людьми, сформованих за принципом діалогу. Діалогічний підхід у єдності з особистісним і діяльнісним становлять сутність методології гуманістичної педагогіки. Водночас методологічні принципи реалізують у взаємозв'язку з культурологічним підходом. Культуру розуміють як специфічний спосіб людської діяльності. Як універсальна характеристика діяльності, вона ніби задає соціально-гуманістичну програму й визначає спрямованість того чи іншого виду діяльності, її ціннісних типологічних особливостей і результатів. Отже, освоєння особистістю культури припускає освоєння способів творчої діяльності. Людина перебуває в конкретному соціокультурному середовищі, належить до певної етнічної спільноти. У зв’язку з цим культурологічний підхід трансформується в етнопедагогічний. У такій трансформації встановлюється єдність загальнолюдського, національного та індивідуального. 28 Упродовж недавнього часу значення національного елементу у вихованні людей та різних соціальних груп України недооцінювали. Що більше, є тенденція ігнорувати багату спадщину української національної культури, зокрема народну педагогіку. Тому завдання педагогів у тому, щоб, з одного боку, вивчати, формувати це середовище, а з іншого – максимально використовувати його виховні можливості. Нині відроджується антропологічний підхід, який уперше розробив та обґрунтував К.Д. Ушинський. Учений розумів його як системне використання відомостей усіх наук про людину як предмет виховання та врахування їх в організації і здійсненні педагогічного процесу. До великого кола антропологічних наук К.Д. Ушинський відносив анатомію, фізіологію і патологію людини, психологію, логіку, філософію, географію (яка вивчає землю як місце життя людини, людину як жителя земної кулі), статистику, політичну економію та історію у широкому значенні (історію релігії, цивілізації, філософських систем, літератури, мистецтв і виховання). У межах усіх цих наук, на думку педагога, викладають, порівнюють і групують факти й ті відносини, у яких виявляються властивості предмета виховання, тобто людини. Якщо педагогіка хоче виховувати людину в усіх аспектах, вона має пізнати також усі її грані [12]. До сфери педагогічних знань необхідно зарахувати історію педагогіки, яка розглядає виховання як суспільне явище, що виникло об’єктивно й проходило суперечливий шлях свого становлення і розвитку. Порівняння численних сучасних систем навчання й виховання, а також тих, які існували раніше, зумовило появу нової галузі знань, яку назвали порівняльною педагогікою. Тепер дедалі частіше в педагогіку проникають ідеї кібернетики – науки про оптимальне управління складними динамічними системами. Використовують прийоми 29 математичного моделювання й методи математико- статистичного опрацювання експериментальних відомостей із застосуванням комп'ютерних технологій. Сформульовані методологічні принципи педагогіки дають змогу, по-перше, виокремити реальні її проблеми і таким чином визначити стратегію та основні способи їх розв'язання. По-друге, це дає змогу всебічно проаналізувати сукупність найбільш значущих освітніх проблем та встановити їх ієрархію. По-третє, розглянуті методологічні принципи дають змогу одержати об’єктивні знання й подолати старі педагогічні стереотипи. Четвертий рівень – технологічна методологія. Практика навчання й виховання людей, підготовки їх до діяльності, досвід копіткої роботи з людиною є джерелом інформації для педагогіки, критерієм істинності її висновків і рекомендацій. Саме технологічна методологія розкриває методику й технологію дослідження, тобто набір процедур, які забезпечують одержання достовірного емпіричного матеріалу та його первинне опрацювання. Отримані результати можна залучати до масиву наукового знання. Отож, на цьому рівні методологічне знання має чіткий нормативний характер. Наприкінці слід зазначити, що всі рівні методології утворюють складну систему, у межах якої між ними існує певна ієрархічність. Філософський рівень постає як змістове підґрунтя будь-якого методологічного знання, визначаючи світоглядні підходи до процесу пізнання й перетворення дійсності в умовах функціонування різних соціальних груп [8]. 3. Етапи науково-педагогічного дослідження, їх характеристика Існує кілька рівнів педагогічних досліджень. 1. Емпіричний (практичний) - на ньому встановлюються нові наукові факти і виводяться емпіричні закономірності; відбувається накопичення, відбір, зіставлення, розумовий аналіз і синтез, проводиться кількісна та якісна обробка отриманих в ході практичного дослідження педагогічних фактів. 2. Теоретіческій- на ньому висуваються і формулюються основні, загальні педагогічні закономірності, що дозволяють пояснити раніше відкриті факти, передбачити і передбачити майбутні події і факти. 3. Методологічний - на базі емпіричних і теоретичних досліджень формулюються загальні принципи і методи вивчення педагогічних явищ, побудови теорії. Дослідження цього рівня називають фундаментальними. Вони являють собою великий науковий внесок у досліджувану область. Класифікація педагогічних досліджень. Виділяють фундаментальні, прикладні дослідження і розробки. Фундаментальні дослідження - це дослідження, які розкривають закономірності процесу В., спрямовані на поглиблення наукових знань, розвиток методології науки, відкриття її нових областей і не переслідують безпосередньо практичних цілей. | |
Просмотров: 403 | Загрузок: 6 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |