Главная » Файлы » Доклады » Доклады |
Методи і засоби навчання у вищій школі
[ Скачать с сервера (24.7 Kb) ] | 24.08.2017, 19:29 |
Методи навчання — це упорядковані способи діяльності суб’єктів освітнього процесу, спрямовані на ефективне вирішення навчально-виховних завдань. Серед методів навчання виокремлюють два види: метод навчання як інструмент діяльності педагога для виконання керівної функції власне навчання, а також метод як спосіб пізнавальної діяльності студентів з оволодіння знаннями, уміннями і навичками — учіння. Методи навчання можна розглядати в різних аспектах: гносеологічному(відповідність закономірностям пізнання); логіко-змістовому(використання методів навчання відповідно до законів мислення і змісту навчального матеріалу); психологічному (врахування психологічних механізмів пізнання) та педагогічному (досягнення навчальної мети). Крім того, прийнято розрізняти зовнішній і внутрішній бік методів навчання. Варто вказати і на розгалужену структуру методів, якою обумовлена наявність різних підходів до їх класифікації, а також необхідність виокремлювати ряд різноманітних критеріїв для останньої. Наприклад, Д.О. Лордкіпанідзе, Є.Я. Талант, М.М. Верзілін класифікують їх за джерелами знань і характером сприймання інформації; І.Я. Лернер, М.М. Скаткін вважають за доцільне проводити класифікацію за характером логіки пізнання, а Ю.К. Бабанський – на основі цілісного підходу до процесу пізнання. М.І. Махмутов, в свою чергу, вказує на потребу визначати підставою класифікації рівень проблемності засвоєння знань. Найбільш поширеною є класифікація методів навчання за дидактичною метою і функціональною спрямованістю, з огляду на яку виділяють три групи методів: за джерелами знань, за характером логіки пізнання, за рівнем самостійної розумової Фактично, всі існуючі в теорії дидактики вищої школи методи слугують забезпеченню здійснення масштабних пізнавальних дій (розкриття змісту матеріалу, з'ясування суті питання) в ході освітнього процесу. Що ж стосується поняття засобів навчання, то це матеріальні або ідеальні об'єкти, що використовуються для засвоєння знань, формування досвіду пізнавальної та практичної діяльності. Засіб навчання суттєво впливає на якість знань студентів, їх розумовий розвиток та професійне становлення. Серед засобів навчання виділяють об’єкти навколишнього середовища, взяті в натуральному вигляді або препаровані для навчальних завдань, діючі моделі (машин, механізмів, апаратів, споруд та ін.), макети і муляжі (рослин і їх плодів, технічних установок і споруд, організмів і окремих органів та ін.), прилади і засоби для демонстраційних експериментів, графічні засоби (картини, малюнки, географічні карти, схеми), технічні засоби навчання (діафільми, навчальні кінофільми, радіо- і телепередачі, звуко- і відеозаписи ), підручники і навчальні посібники, прилади для контролю знань і умінь учнів, комп'ютери, при чому перелік їх не є вичерпним з огляду на постійно триваючий науково-технічний прогрес. Теоретики пропонують провадити умовний розподіл засобів навчання на засоби викладання і власне засоби навчання. Так, обладнання демонстраційного експерименту належить до засобів викладання, а обладнання лабораторного практикуму — до засобів навчання. Засобами викладання користується переважно викладач для роз'яснення та закріплення навчального матеріалу, а засобами навчання —студенти для його засвоєння. Разом з тим, частина засобів навчання може підпадати під обидві групи, залежно від етапу навчання. На сьогодні в практиці навчання розповсюджені три підходи до розробки, конструювання та використання засобів навчання. Відповідно до першого, розробка засобів навчання не належить до процесу викладання. В цій позиції засоби навчання ототожнюються зі звичайними засобами наочності та контролю, що створюють відомий комфорт, без якого не можна обійтись. Прихильники цієї теорії стверджують, що їм для викладання достатньо дошки та крейди. | |
Просмотров: 432 | Загрузок: 6 | Рейтинг: 0.0/0 |
Всего комментариев: 0 | |